Friday 22 April 2016 By: Naemah

CATATAN KEHAMILAN: 15TH WEEK OF PREGNANCY



Alhamdulillah hari ini kandunganku berusia 15 minggu 2 hari. Sudah hampir mencecah usia 4 bulan. Tiada kata seindah lafaz Alhamdulillah, segala puji layaknya pada Allah yang satu.

Sempat ke klinik untuk scan baby di dalam kandungan. Sebenarnya agak risau dan tertanya tanya juga, bagaimana keadaannya. Walaupun sudah di trimester kedua, kebimbangan tetap ada, cuma kurang sedikit berbanding di awal kandungan dulu. Aku mengajak suami ke klinik sebaik pulangnya dari Labuan untuk scan anak ini.

Kami ke klinik berdekatan dengan rumah iaitu klinik pakar wanita asyifa di Pelangi 2 Semenyih. Suami dan anak anak ikut sama untuk melihat baby yang discan. Kali ketiga aku scan, dan ini kali pertama suamiku melihatnya. 

Alhamdulillah, segalanya baik. Gembira hati ini dapat melihat baby yang sihat di dalam rahimku. Nampak segala kepala, tangan, kaki, tulang dan pusat. Pembesarannya juga sama dengan tarikh jangka mengikut tarikh akhir period. Hati syukur tak terkata, lenyap kebimbangan yang ada. Suami juga kelihatannya teruja buat pertama kali melihat anaknya ini. Tambahan pula doktor memberi harapan anak ini mungkin girl. Lagi seronoklah... Insya Allah. Apa saja takdirNya aku tetap terima. Yang pasti, jantinanya masih belum pasti. Mengikut kata doktor, kalau lelaki kebiasaannya sudah nampak 'lelaki'nya :D

Anas tak kurang excitednya melihat baby yang sedang bergerak gerak. Dia tahu dia bakal dapat adik. Mussaab pula mungkin masih kurang mengerti. Tapi dia tahu dia sedang melihat seorang baby. Tapi tak tahulah pula dia akan ada adik nanti :)

Selesai scan, kami ke KL untuk settlekan urusan suami di ofisnya berdekatan KLCC. Sekejap saja urusannya. Kemudian kami ke Taman Tasik Perdana atas permintaan Anas. Walaupun cuaca dah agak panas, penuhi juga la permintaan si anak. Biarkan mereka bermain sepuasnya di taman permainan. Sempat juga menjamu selera di cafe yang ada di situ.

Selepas itu ke ioi Mall Putrajaya semata mata nak belikan mainan anak di toys r us. Maklumlah suamiku akan ke Labuan lagi untuk beberapa hari. Pastinya dia nak gembirakan hati si anak yang sudah banyak hari ditinggalkan dan bakal ditinggalkan lagi. 

Selesai urusan, terus bertolak balik ke rumah. Agak memenatkan juga, tapi syukur segala urusan selesai. Paling happy dapat lihat baby yang sihat di dalam kandunganku.

Terima kasih ya Allah di atas anugerah Mu ini. Semoga anak di dalam kandunganku ini terus sihat dan selamat dilahirkan. Permudahkan ya Allah...

Aameen

0 comments:

Post a Comment