Wednesday 17 June 2015 By: Naemah

PUASA IBU MENYUSU

4 tahun berturut turut aku berpuasa dalam keadaan menyusu badan. Malah 2 tahun lepas berpuasa dalam keadaan diri menyusu anak pertama dan mengandungkan anak keduaku.

Alhamdulillah dari pengalaman sebelum ini, puasa dapat disempurnakan dengan sebaik mungkin tanpa perlu menggantikan puasa, kecuali atas sebab uzur/ haid.

Sedikit tips yang aku amalkan, mungkin boleh menjadi panduan buat yang baru bergelar ibu atau sedang pregnant :)

1) jangan skip bersahur. Jangan sekali kali kerana daripada sahur itulah kita mendapat tenaga untuk meneruskan puasa sepanjang hari tersebut  

2) mengambil makanan berat di waktu sahur. makan nasi atau yang sewaktu dengannya setiap kali bersahur. Lauk tak kisah asalkan makan berselera. Kalau boleh banyakkan pengambilan sayur bersama nasi :)

3) pengambilan buah kurma ketika bersahur dan berbuka

4) Cuba minum air masak sebanyaknya,dan kurangkan minum air manis.

Itu saja yang diamalkan sepanjang puasa. Simple saja. Alhamdulillah tiada masalah sepanjang puasa. Anak anak dapat menyusu dengan baik, dan kandungan juga ok. Penat tu ada, biasalah puasa kan...

Memang ibu menyusu/mengandung diberi keharusan untuk berbuka, tapi kalau kita rasa mampu, apa salahnya kita sempurnakan puasa kita kan. Tak perlu nak ganti, just proceed dengan puasa sunat saja di masa yang akan datang:)



0 comments:

Post a Comment