Wednesday 24 June 2015 By: Naemah

PAHIT MANIS KEHIDUPAN

Nukilanku suatu ketika dulu
(MARCH 2011)

semoga bermanfaat

---------------------------------------------------------------------------------------



وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
ََ

“Dan (ingatlah) ketika Tuhan kamu memberitahu: Demi sesungguhnya! Jika kamu bersyukur nescaya Aku akan tambahi nikmatKu kepada kamu dan demi sesungguhnya, jika kamu kufur ingkar sesungguhnya azabKu amatlah keras.” (14:7)

Hari ini aku gembira sangat. Keputusan peperiksaan ku amat cemerlang. Tidak sia2 segala usaha dan penat lelahku selama ini. Masa yang banyak terluang di meja study, juga di perpustakaan nampaknya membuahkan hasil yang menggembirakan hatiku. Namun, di samping wajah2 riang dan gembira kawan2ku, aku juga dapat melihat wajah yang muram dan duka. Oh, barangkali keputusan peperiksaan mereka mengecewakan. Ya Allah, lupa untuk aku bersyukur padaMu. Alhamdulillah, aku mendapat apa yang aku mahukan. .

Hari ini badanku terasa lemah sekali. Badanku panas, kepala juga pening,tak mampu nak berjalan dengan baik. Seksanya, terasa hanya mahu berbaring saja di katil. Apa yang aku buat jadi serba tak kena. Pusing ke kiri menyeksakan, ke kiri juga menderita. Argghh..bilakah demam ini akan baik? Walaupun baru sehari, namun sangat mencabar jiwa. Melalui berita di televisyen aku dikhabarkan dengan pelbagai cerita kemalangan jiwa, pembunuhan dan kecelakaan yang menimpa manusia lain di seluruh dunia. Lupa seketika aku pada rasa sakitku, kerana perasaan simpatiku pada mereka. Ya Allah, lupa lagi untuk aku bersyukur dengan nikmat kesihatan selama ini, juga rasa sakit ini yang terlalu sedikit ini berbanding apa yang menimpa insan lain. Alhamdulillah, aku masih diberi nafas, diberi udara, untuk terus hidup di bumi Tuhan ini…

Hari ini perasaanku sangat sedih sekali. Saat aku memerlukan teman untuk berbicara dn meluahkan rasa, tiada sesiapa di sisi. Ah, mereka tidak pernah mahu mempedulikan aku dan memahami perasaanku. Aku kesunyian, aku perlukan teman bicara, perlukan insan yang ingin mengambil berat tentangku. Namun, saat melalui lorong itu, dapat kulihat seorang nenek tua duduk termenung sendirian di pondok usangnya. Tanpa suami, tempat meluahkan bicara, tanpa anak2 untuk menumpang kasih. Oh , sangat kesian. Di dada akhbar ini juga berapa ramai bayi terbuang di tepi2 jalan tanpa belas dan kasih seorang ibu. Ya Allah, kasihannya pada mereka yang jauh dari kasih sayang di saat kasih dan sayang itu diperlukan. Ya Allah, kehidupanku jauh lebih baik dari mereka. Ada ibu dan ayah, juga keluarga yang selama ini cukup memberi perhatian tanpa aku sedar. Ya Allah, terlupa lagi untuk aku bersyukur dengan anugerah kasih dan sayang ini. Alhamdulillah, aku disayangi, aku juga bukan insan terbuang.

Hari ini, untuk kesekian kalinya, perasaan marahku pada kawan yang seorang ini datang lagi. Selalu sangat dia melakukan perkara yang menyakitkan hatiku, walau bukan dalam sengaja. Hatiku panas, terasa ingin menghamburkan segala kemarahan. Namun sekejap tadi aku melihat senyuman manis yang terukir di bibirnya, hatiku sejuk. Ya, dia teman sejatiku. Saat aku memerlukan dia, dia selalu ada di sisiku. rajukku sering dipujuknya, susahku sering dibantunya, dan mujur saja dia sudi ingin menjadi temanku. Silapnya bukan sengaja, mengapa dilayan rasa marah yang menyapa? Dia teman, dia sahabat…Alhamdulillah, dia kurniaan Allah pada diriku. Aku terlupa, aku hilang pertimbangan..

Hari ini, terasa ingin menangis semahunya. Harapan untuk memilikinya, hancur berkecai. Aku menantikan kehadiran dia, aku ingin mencurahkan kasihku buatnya. Aku yakin, hadirnya akan menyerikan hidupku. Namun takdir tidak menginginkan begitu. Takdir menyalahi kemahuanku. Aku terlalu sedih. Bicaraku mati, temanku hanya air mata. Aku tak mampu berkata2, hanya hati mencari jawapan pasti. Namun ada bisikan membuatkan tangisanku reda, membuatkan hatiku redha. Aku diingatkan siapa diriku yang sebenar. Aku hanya menumpang di dunia sementara ini. Aku tak punya apa2, namun aku tak dibiarkan tanpa belas. Tidak terhitung, pinjaman yang aku dapat. Segalanya bukan milikku, aku hanya meminjam. Lalu aku perlu rela andai segala pinjaman diambil kembali oleh sang pemilik. aku tak boleh menangis, itu bukan milikku. Malahan, aku punya yang lain, yang masih dipinjamkan untukkku. Masa depanku masih belum gelap, masih punya harapan lain yang lebih cerah, insya Allah….Alhamdulillah, aku sedar, dan aku perlu bersyukur atas segala kurniaan.

Renungan: setiap hari, kita dihadiahkan dengan berbagai rasa. Suka, duka, marah, benci, dan sebagainya. Pelbagai rasa yang hadir melahirkan berbagai tindakan tanpa kita sedar. Segala rasa yang hadir merupakan ujian daripada pencipta. Seringkali yang baik, dilihat sebagai kenikmatan, namun sering pula lupa untuk bersukur. Yang tidak baik pula, dilihat sebagai bala, dan terus mempersoalkan takdir. Sedangkan, hadirnya perasaan yang pelbagai itu tetap merupakan nikmat dan ujian yang perlu disyukuri. Jangan terlalu asyik dengan keindahan, jangan terlalu kecewa dengan kepahitan. Berwaspadalah dalam gembira dan sedih. Di mana Dia di hati kita??

0 comments:

Post a Comment