Wednesday 24 June 2015 By: Naemah

CERPEN: KEMBARA MENCARI CINTA




CINTA.. bila tiada, tidak boleh dipaksa datang…CINTA juga, bila datang…tidak boleh dipaksa pergi…. Aku tahu CINTA memberi bahagia, namun sebenarnya, tak kurang juga yang memberi sengsara…aku mencari CINTA yang sejati, yang sentiasa memberikan damai dan bahagia di hati..bukan yang meninggalkan sengsara dan derita di jiwa.. di mana CINTA itu??

Nadhiya termenung panjang. Memandang langit yang indah diterangi bintang2 yang bergemerlapan. Dia tersenyum sendiri. Subhanallah.. Maha Suci Allah yang menciptakan alam ini. Sangat indah…Alhamdulillah.. Pujian bagi Allah, hati ini masih diberi ketenangan dan kedamaian….

Nadhiya bt Imran, merupakan anak tunggal kepada pasangan Imran dan Radhiah. Dia dilahirkan dalam sebuah keluarga yang sederhana, dilimpahi kasih sayang dan dititikberatkan dengan ilmu agama. Alhamdulillah…..

Namun mungkin kerana dia anak tunggal, Dhiya sering merasakan kesunyian dan kekosongan. Hatinya menginginkan lebih perhatian, dan lebih kasih sayang. Dhiya mengembara mencari cinta… untuk mengisi kekosongan hati.. untuk menghiburkan kesunyian hati..

Ketika berumur 16 tahun, sebagaimana remaja lain yang sering diduga dengan cinta, Dhiya juga tidak terkecuali. Hatinya terpaut pada Umar, teman sekelasnya yang sangat baik, alim dan tegas. Rupanya biasa2 saja, pandai dalam pelajaran dan tegas dengan pendirian. Entah mengapa Dhiya mengkagumi dalam diam, dan menyimpan rasa cinta di hati. Padanya, inilah lelaki terbaik yang pernah dikenalinya. Setiap hari wajahnya terbayang di mata, dan seperti setiap saat ingin menatap wajahnya. Sekarang, dia punya inspirasi untuk rajin ke sekolah. Setiap saat rindu2an.. namun hati sakit bila dirinya seolah bertepuk sebelah tangan. Entah siapa dia di mata Umar. Juga rasa cemburu hadir di hati bila mendengar Umar digandingkan dengan orang lain…

“Ya Allah.. aku sangat mencintai dia dengan seikhlas hatiku.. aku merasakan dia lelaki yang baik dan soleh yang dapat membahagiakan hidupku.. ya Allah… mengapa hatiku terasa sakit sekali? Mengapa cintaku tidak berbalas? Salahkah aku mencintai dia?”
dalam tangis, Dhiya mengadu kepada Tuhan… ini kali pertama dia jatuh cinta.. mengapa terasa sangat sakit sekali?? Bukankah hatinya ikhlas??

Cinta terus terpendam di hati untuk sekian lama. Dipujuk hati agar bersabar.. mungkin suatu hari nanti Umar akan hadir bersama cintanya.. dan di saat itu dia dapat rasakan dialah insan yang paling bahagia. Sehingga tamat SPM, dan seterusnya menyambung pengajian di IPT, dia sabar menanti, namun penantian hanya penantian, sehingga dia terasa letih untuk terus mengharap… Alhamdulillah.. cinta itu beransur pergi dan terus hilang.. ya Allah.. sangat leganya tanpa cinta di hati….namun dia tetap berharap. Akan ada cinta seorang lelaki untuknya yang tulus ikhlas.. kerana padanya, dia juga seperti insan lain yang memerlukan cinta seorang lelaki.. dia mahukan bahagia bersama insan yang tercinta….

Setelah dia boleh bernafas lega untuk seketika, dia kini diuji dengan cinta lagi. Cinta yang dia sendiri tidak pasti benar atau tidak. Farid Iskandar kini muncul dalam hidupnya. Dia mahasiswa di tempat yang sama dengan Dhiya, namun berbeza kuliyyah. Entah dari mana Farid Iskandar mendapat nombor telefonnya. Katanya, ada seseorang yang memberikan padanya dan menyatakan Dhiya seorang gadis yang baik dan boleh menjadi pembimbingnya. Rupa2nya, Farid Iskandar merupakan anak seorang usahawan ternama di Malaysia. Dia kaya dan kacak. Katanya, dia mahu mencari seseorang yang baik untuk menjadi pendampingnya dalam membuat perubahan dalam hidupnya. Dia ingin belajar agama dan menjadi seorang yang baik. Walau dalam kekeliruan, Nadhiya menyambut salam Farid. Lama kelamaan, mereka terbuai dan hanyut dalam cinta. Hati Dhiya terasa bahagia sekali merasakan ada yang benar2 menyayanginya. Dia lupa segala2nya.. nasihat kawan baik seperti Alya dan Siti ditolak ketepi. Katanya, dia ikhlas pada Farid dan ingin membawa Farid ke jalan kebaikan…

Tidak lama kemudian, Farid tiba2 menyepi, diam tanpa khabar dan berita. Puas Dhiya menjejaki, namun hampa. Nombor telefon sudah ditukar, wajahnya juga tak kelihatan lagi. Hati Dhiya jadi sakit. Kini hadir berbagai prasangka. Dia harus berbuat apa? Dan ingin bertanya siapa? Sebulan… 2 bulan…dan berbulan2… Farid sepi tanpa berita. Hati terasa remuk dan berkecai. Puas dia menangis. Alya dan Siti setia memberikan sokongan. Namun Dhiya malu pada mereka.

“ Ya Allah.. apa lagi salahku hingga diuji dengan cinta yang menyakitkan ini? Aku sangat ikhlas dengan dia Ya Allah.. aku cuba sedaya upaya untuk menjaga perhubungan ini.. aku ikhlas mencintainya ya Allah… namun mengapa aku disakiti??” di depan Tuhan, dia mencurahkan segala rasa. Meyakini hanya Tuhan yang mampu menolongnya, dia lebih kerap solat dan berdoa. Lama kelamaan, hati menjadi lebih tenang dan pasrah… dan akhirnya, ingatan terhadap Farid beransur pergi. Dia kelegaan, bebas tanpa cinta di hati…

Di tahun 3 pengajiannya, Dhiya jatuh cinta lagi. Kali ini dengan Syafiq yang dikenalinya dalam sebuah persatuan yang diikutinya. Tiada siapa yang tahu perasaan yang terbit sedikit demi sedikit ini. Syafiq orangnya sangat kelakar, peramah dan menghiburkan. Dia juga dari sekolah agama sepertinya. Boleh jadi, kerana itu Dhiya terpikat padanya. Pertemuan seminggu sekali dengan ahli2 persatuan, terasa begitu lama sekali. Seolah2, ingin melihat Syafiq setiap hari. Kini dia jadi gila bayang lagi. Namun kali ini seperti ingin lebih berhati2. Dia tak jemu berdoa pada Tuhan, andai Syafiq benar jodohnya. Moga Tuhan mempermudahkan jalan. Dia rajin solat dan berdoa. Dia yakin pada pertolongan Tuhan…

Namun Syafiq seperti tak pernah mempedulikan kewujudannya. Dia baik dan mesra, namun Dhiya kecewa kerana dia tahu dia tak pernah istimewa di hati Syafiq. Perasaan sakit datang lagi, dan dia menangis lagi. Kenapa semua cinta menyakitkan??
“ Ya Allah.. aku terasa sakit lagi, dan ingin menangis lagi. Ya Allah, mengapa semuanya menyakitkan? Tidak layakkah aku untuk memiliki cinta seorang lelaki?? Ya Allah, jika dia bukan untukku, hapuskanlah perasaan ini dan bawa ia pergi jauh.. dan hadirkanlah insan yang terbaik yang telah engkau takdirkan untukku., yang ikhlas menyayangiku dan mencintaiku keranaMu ya Allah..”
Dia tak jemu berdoa mengadu pada Tuhan….. dan Alhamdulillah… takdir Tuhan seperti ingin menjauhkan Syafiq darinya, agar dia tak bertemu Syafiq lagi, dan lama kelamaan, Syafiq tiada lagi di hatinya… dia kelegaan lagi….

Dia terfikir2, bukankah sebenarnya hati lebih terasa lega dan lapang jika tanpa cinta lelaki? Pengalaman lalu memberi peluang pada Dhiya untuk berfikir dan menilai. Apalah erti cinta pada manusia, jika ia hanya untuk menyakitkan? Namun dia yakin, pasti ada cinta yang akan membuat dia bahagia…. Dalam pencariannya, dia menemui cinta Tuhan. Cinta yang utama yang dia lupakan. Dia menangis, bertaubat dan memohon ampun atas segala dosa lalu. Kononnya, cintanya dulu ikhlas kerana Allah. Tapi sebenarnya, cinta itu telah membuatkan dia lupa pada Allah dan hanya kembali kepada Allah setelah hati terasa disakiti. Ikhlas yang diungkapkan hanya alasan semata.  Dan setelah menemui cinta Tuhan, dia mula menyedari cinta lain yang telah dia lupakan iaitu cinta ayah dan ibu yang tak pernah berkurangan, membelai dan mendoakannya. Juga cinta sahabat sebaik Alya dan Siti yang ikhlas menyokongnya. Hati Dhiya kini dipenuhi cinta pada mereka. Dan kala itu dia berfikir, tiada maknanya cinta seorang lelaki jika bahagianya cuma untuk seketika…

Dhiya merenung ke wajah suaminya Mukhlis yang sedang lena tidur. Wajah itu bersih dan mendamaikan. Perasaan cinta Dhiya pada suaminya ini sangat mendalam, ikhlas kerana Allah. Dhiya berani mengakuinya.

Teringat dia ketika di hari terakhirnya di kampus. Dia menerima panggilan dari Kak Najwa iaitu pelajar master yang juga classmatenya dalam subjek bahasa arab. Kak Najwa juga orangnya sangat aktif dalam kegiatan dakwah dan selalu mengajak Dhiya mengikuti usarahnya. Dalam pencarian Dhiya, Allah menemukan Dhiya dengan Kak Najwa yang sangat baik dan peramah ini. Kak Najwa tempat dia merujuk dan berbincang, meskipun masih belum berpeluang untuk aktif dalam kegiatan dakwah dan usrah. Mereka bertemu di sebuah café. Dan hari itu, merupakan hari yang tak mungkin dapat dilupakan, kerana ia adalah permulaan sebuah kebahagiaan dalam hidupnya. Rupa2nya, Kak Najwa ingin merisiknya, dan ingin melamarnya untuk adik iparnya. Terasa seolah2 dia sedang bermimpi apabila soalan itu datang dari mulut kak Najwa. Lidahnya jadi kelu untuk bekata2, dan wajahnya merona kemerahan kerana tersangat malu. Namun, Kak Najwa serius dalam senyumannya yang lembut. Sungguh, Dhiya tak percaya… sudah lama dia tidak memikirkan tentang jodoh. Dia benar2 berserah pada Tuhan untuk urusan itu..

“ Bagaimana Dhiya?”
Kak Najwa bertanya setelah lama dia berdiam diri dan tertunduk.

“ kakak… kenapa saya?”
Dhiya cuba bersuara juga, dalam kesangsian dan debaran.

“kerana kakak yakin dengan Dhiya. Kakak yakin Dhiya boleh menjadi isteri yang baik untuk Mukhlis”
Dhiya tertunduk lagi, dan Najwa tahu Dhiya malu. Dia terus melanjutkan perbicaraannya, menceritakan tentang Mukhlis. Rupa2nya Mukhlis merupakan seorang pilot dan umurnya 5 tahun lebih tua dari Dhiya. Mendengarkan perkataan pilot, terus saja terbayangkan wajah pramugari2 yang cantik dan seksi. Namun dia masih membisu.

“ kakak pernah kenalkan dia pada Dhiya dulu, masa kenduri kat rumah kakak”
Dhiya terkejut. Ada ke??

“ yang mana?”

“ kakak tunjuk dia dari jauh, Dhiya lupa?”
Dhiya berfikir sejenak. Dia mula teringat dan mengangguk perlahan. Ye, ada.. tapi dari jauh dan Dhiya tak cam langsung mukanya.

“ em.. dia tengok saya tak masa tu?”

“tak… dia tak tahu pun mana satu Dhiya..”
Dhiya malu sendiri mendengarkan jawapan itu…

“ Dhiya… Mukhlis dah serahkan urusan jodoh ni pada kakak. kakak pun tak berani nak cakap lebih tentang Mukhlis, namun keyakinan kakak pada Mukhlis adalah sebagaimana keyakinan kakak pada Abang Mazlan, suami kakak..”
Najwa cuba meyakinkan Nadhiya lagi. Dhiya hanya mengangguk… memang dia akui Abang Mazlan seorang lelaki yang baik, dan sangat giat dalam bidang dakwah.

“kakak… izinkan saya beristikharah dulu…”
Mereka berpisah dan Dhiya berjanji akan memberitahu keputusannya secepat mungkin selepas berbincang dengan mak dan ayahnya.

Selepas seminggu, Dhiya menghubungi Kak Najwa, untuk memberikan jawapannya yang pasti. Setiap malam dia beristikharah, bertanyakan Tuhan yang Maha mengetahui. Dia tidak mahu membuat keputusan yang silap. Dia takut pada kekesalan yang akan menghambat. Pintanya kepada Tuhan bersama rayuan dan tangisan. Dia ikhlas…menanti jawapan terbaik dari TuhanNya.

“kakak…dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani…saya terima lamaran kakak..”
Dhiya memberikan jawapan yang tulus terbit dari hati kecilnya, meski dirinya masih terlalu kabur tentang insan bernama Mukhlis. Wajahnya tidak diingat, akhlaknya juga entah bagaimana. Namun hati kecil mengatakan, memang Mukhlis tercipta untuknya. Hatinya lebih kuat untuk menerima lelaki ini apabila ibu dan ayah memberikan restu mereka.

Saat terlafaznya ijab dan kabul, hatinya menjadi damai, tenang setenang2nya. Dalam malu, senyum terukir di bibir Nadhiya dan Mukhlis.

“sayang, dirimu untukku dan diriku untukmu. Kini kita halal untuk bercinta dan untuk saling berkasih sayang. Dirimu amanah buatku, pendamping diriku. Akan kucuba sedaya upayaku untuk menjadi pelindungmu dan akan kuusahakan untuk membahagiakanmu.. aku mencintaimu sayang”

Ungkapan manis yang dibisikkan Mukhlis ke telinganya itu pastinya takkan dilupakan Dhiya sampai bila2. Kucupan hangat singgah ke pipinya untuk pertama kali. Hatinya diselubungi bahagia. Syukurnya tidak terhingga buat Allah yang mengaturkan segalanya sehingga detik2 indah ini dapat dirasakannya. Realiti, bukan lagi sekadar mimpi.

“aku juga mencintaimu sayang…ku ingin bersama denganmu, dan bercinta denganmu hingga ke syurga”

Dhiya membisikkan kata2 itu ke telinga Mukhlis yang masih lena. Kucupan turut dihadiahkan buat suami yang telah membahagiakan hatinya hingga ke hari ini.

“Terima kasih sayang..kembara cinta kita masih belum berakhir…semoga bertemu cinta Teragung…ameen”

0 comments:

Post a Comment