Friday 22 December 2023 By: Naemah

BALIK KAMPUNG DI HUJUNG TAHUN



Alhamdulillah cuti sekolah dah pun bermula (16/12/23-1/1/24). Belum cuti panjang lagi, masih berbaki sebulan setengah lagi untuk tamatkan sessi pengajian 2023/2024 ini. Cuti 2 minggu ini pun tak boleh nak santai sangat, sebab buka sekolah nanti masing-masing akan berhadapan dengan exam.


Seminggu pertama cuti sekolah,  Anas ada kelas tambahan. So, tak dapat nak balik kampung lagi. Dan sempat juga hantar Anas dan Mussaab masuk Kem Bistari Solat dan Jati Diri yang diadakan di  Lenggeng, Negeri Sembilan selama

3 hari 2 malam. First time Anas dan Mussaab join kem, Alhamdulillah dapat timba ilmu dan pengalaman baru.


Hari Khamis (21/12/23), adalah hari terakhir kelas tambahan Anas. Selepas ambik Anas di sekolah, terus bergerak balik ke kampung. Cuti masih berbaki lebih kurang 10 hari. 


Perjalanan mengambil masa selama lebih kurang 10 jam, selepas perhentian demi perhentian untuk solat, makan, dan ke tandas. Makan tengahari di Restoren Go’ Bang Maju, menikmati ikan patin tempoyak dan lauk pauk yang ada di sini. Selesaikan juga urusan solat dan ke toilet, dan menyambung perjalanan yang masih berbaki (kali ni melalui jalan yang tak biasa lalu). 


Akhirnya tiba di Jeli jam 9 malam. Makan malam dan tidur. Mengantuk amat setelah menempuh perjalanan yang panjang. 


Hari pertama di rumah mek, main monopoli dan buat latihan dalam buku. Petang nanti nak ke rumah nenek di Kota Bharu pula, kat sana ramai sepupu dah menanti. Kat sana nanti dah tak sempat dah nak buka buku. Main semata.


Jam 4.30 petang sampai KB. Kita yang terakhir tiba, rumah nenek dah dipenuhi anak cucu nenek yang ramai (9 adik beradik abi cukup semua). Hari ni ber’bbq di luar rumah nenek. Yang dewasa sibuk membakar dan memasak, manakala yang remaja dan kanak-kanak beraktiviti sesama sendiri. Yang pasti, kemeriahan terasa. Selepas raya puasa hari tu, inilah pula peluang yang ada untuk berkumpul semua.


Hari ke-2 di rumah nenek, masih meriah. Masih ada jamuan istimewa untuk semua. Anak-anak masih seronok dapat berkumpul dan bermain dengan sepupu mereka. Cuti sekolah yang bermakna buat mereka semua. Entah bila pula akan berkumpul ramai macam ni lagi kan?


Masih berbaki seminggu lagi cuti sekolah. Nanti akan balik semula ke rumah mek. Cadangnya nak buat jamuan juga kat rumah mek, berkumpul dengan ahli keluarga mek pula. Ya, pastinya tak semua ada. Masing-masing ada komitmen, yang dah bekerja dan berkeluarga, lagi susah nak berkumpul.


Apapun Alhamdulillah untuk penghujung tahun yang mana kita berada dalam situasi yang jauh lebih baik berbanding hujung tahun yang lalu (diuji dengan ahli keluarga yang sakit). Kali ni dapat berkumpul dalam suasana yang meriah dan bersama berkatNya jua, hendaknya. Ameen.



Balik kampung;

















0 comments:

Post a Comment