Sunday 31 December 2023 By: Naemah

2024 KITA BERSUA


Bertemu kembali 1 Januari di tahun yang seterusnya (2024). Alhamdulillah. Syukur padaMu ya Allah, masih dipinjamkan usia, dikurniakan kudrat dan kekuatan untuk meneruskan hidup ini.


Hari ini adalah hari ke-2 berada di rumah (selepas berada di kampung selama 8 hari). Hari ni juga hari terakhir anak-anak bercuti sekolah. Esok semuanya akan kembali ke sekolah, di tahun baru tapi masih menyambung sessi persekolahan 2023/2024 yang berbaki tak sampai 2 bulan lagi. Esok Anas dan Miqdad akan menempuh exam akhir tahun, then next week giliran Mussaab pula. Di minggu-minggu akhir ini sekolah akan sibuk dengan exam, yuran, buku teks, jamuan dan hari anugerah. Dah tak belajar sangat dah. Manakalq Suri, melangkah ke kelas 5 tahun pula. Masya Allah! Dah besar ‘kakak’ Suri.


Hari ke-2 di rumah ni, mood masih ke laut. Keadaan sekarang ni masih lemah dan lesu. Rasa tak nak buat apa-apa kerja lagi. Kisahnya, 4 hari lepas (di usia kandungan 30 minggu) mengalami sakit perut, muntah dan cirit-birit. Tak pasti tersalah makan apa. Berlanjutan 3 hari, dan hari ni hari ke-4 masih terasa lemah dan kurang selera makan. Masak sekadarnya saja. Suami pula hari ni berpuasa sunat. Pun, melayan mengantuk saja sejak pagi. Tapi semalam dia dah buat banyak kerja. Biarlah dia rehat. 


Alhamdulillah masih meneruskan hari di tahun baru ini sebagai ibu mengandung yang semakin sarat dan menunggu masa untuk bersalin. Insya Allah, dah tak sampai 2 bulan. Kalau ikutkan jangka, 7/3/2024 adalah tarikhnya. Tapi oleh kerana kencing manis, tarikh akan diawalkan. Belum dapat tarikh dari doktor lagi. Agak-agak, dalam minggu ke-3 Februari dah kena bersalin. Dan kena pula time tu cuti sekolah. Alhamdulillah, cantik je Allah aturkan. Cumanya, tak confirm juga lagi nak bersalin kat mana. Kat kampung, mungkin! Apapun, menempuh tempoh kehamilan yang berbaki tak lama saja lagi ni, semoga Allah permudahkan sehingga sampai saatnya bersalin dan menjaga si kecil ini.


Memulakan awal tahun baru dalam keadaan semangat yang ‘kurang cukup’ lagi. Mungkin kerana kurang sihat, insya Allah  semakin sihat dan dihadirkan bersama kekuatan dan semangat untuk meneruskan hari bersama yang tercinta. Januari ini, banyak juga tuntutan penting yang perlu dipenuhi termasuklah temjuanji di klinik dan hospital. Perlu beri perhatian juga pada anak-anak yang akan menghadapi exam. UPKK Anas pun pada bulan ni juga. Semoga Allah permudahkan semuanya. 


Sampai masanya nanti suami juga akan kembali ke laut. Nak tak nak, perlu terus kuat untuk uruskan semua sendirian. Sungguh aku tak mampu dan tak punya kekuatan, melainkan semuanya datang dari Allah. Dan aku percaya, aku akan tetap dapat jalani semuanya dengan baik, dengan izin Allah. 


Selamat menyambut tahun baru 2024 buat semua. Semoga tqhun ini dihadirkan dengan hal-hal yang baik dan menggembirakan, di samping kita semua berusaha ke arah kebaikan dalam segala aspek dalam diri dan kehidupan kita. Insya Allah!





Anas, Mussaab, Miqdad dan Suri
1 Januari 2024

Berempat sebelum berlima.
Insya-Allah



0 comments:

Post a Comment