Wednesday 6 December 2023 By: Naemah

CERITA BAHAGIA KITA


Kisah kecurangan yang semakin menjadi-jadi (boleh dibaca di media sosial). Kisah kecurangan yang seakan datang bermusim, menjentik banyak hati, menzahirkan pelbagai reaksi, baik di kalangan para suami, apatah lagi para isteri. Kecoh!


Lebih gempar, bila ianya terjadi di kalangan ‘influencer’ yang dianggap sempurna dan bahagia hidup mereka. Kisah ‘sweet’ rumahtangga yang kerap ditayangkan, ternyata palsu. Begitulah agama melarang kita untuk terlalu menonjolkan nikmat dan kebahagiaan kita kepada umum. Bersederhana sudahlah.


Mengapa begitu ramai yang obses mempamerkan kebahagiaan di media sosial hingga meraih banyak ‘view’ dan komen yang pelbagai?


Ada satu kata yang melekat di hati; orang yang sebenarnya bahagia tak perlu memberitahu dunia bahawa dia sedang bahagia.


Satu lagi; apabila  kamu perlu membuktikan kepada dunia bahawa kamu bahagia, itu bermakna kamu belum bahagia.


Aku bersetuju dengan ungkapan itu. Cukup bahagia dirasakan, bukan ditayangkan. Dan kepada siapa pula kita nak buktikan bahawa kita bahagia?


Bagaimana aku? 


Berbalik kepada kisah ‘influencer’ yang dikatakan sangat matang, baik, cantik, dan dilihat hampir sempurna, terselit kisah lalunya yang dikatakan membesar dalam kehidupan berkeluarga yang sedikit ‘kurang’. Pendek kata, zaman kanak-kanaknya tak sebahagia kanak-kanak yang lain. 


Ditakdirkan dia menikahi seorang lelaki yang dianggap sangat mencintainya dan sangat memberi kebahagiaan dalam hidupnya. Banyak kisah ‘sweet’ mereka menjadi ‘viral’ dan mengundang cemburu banyak hati yang melihat. Wah! Begitu sempurna hidupnya. Betapa beruntungnya dia!


Tetapi akhirnya. Cerita lain pula yang timbul. Ya, itu bahagian ujian dalam hidupnya. Tak perlu bertepuk tangan, hanya kerana kita belum diuji sepertinya. 


Membaca kisahnya, aku seakan mengerti bagaimana rasanya. Menjalani kehidupan dari masa kecil yang tak sempurna (ayah meninggal ketika diri masih perlu), menjalani kehidupan yang tak sama dengan keluarga lengkap yang lain, dan juga di balik ujian yang lain, akhirnya Allah pertemukan dengan seorang lelaki yang mampu memberikan cinta dan kebahagiaan. Sukar juga untuk gambarkan bentuk kebahagiaan di hati. Dicintai, disantuni, dilayan sehabis baik, hadir pula cahaya mata yang melengkapkan lagi kehidupan, sudah tentu hati terlalu bahagia. Seperti ingin melaungkan pada dunia bahawa ‘aku sangat bahagia!’ Bahagia yang tak pernah aku rasa!


Kerana itu mungkin sekerap mungkin ingin bercerita kisah bahagia ini, hingga terlupa batas dan terlupa memikirkan tentang banyaknya hati dan mata yang memandang dengan pelbagai tafsiran dan rasa. Tak semua yang akan berbahagia dengan kisah bahagia kita. Tak semua! Malah mungkin hanya seberapa. 


Dan aku akui, begitu juga rasaku. Aku menikmati masa kecil yang berbeza berbanding teman-teman. Tanpa ayah, sejak 3 tahun. Adik-beradik yang jauh jarak usia dan membawa haluan bersama keluarga masing-masing ketika aku masih juga kecil, dan membesar dengan ibu tunggal yang gigih mencari rezeki. Lalu membesar dengan impian untuk memiliki keluarga sempurna yang membahagiakan.


Alhamdulillah. Allah hadirkan lelaki yang baik, dan anak-anak yang kuharapkan kehadiran mereka sejak sekian lama. Dan ya, aku bahagia dengan kurniaan Allah ini. Tersangat bahagia! Walaupun pada hakikatnya tetap tak sempurna, tetap jua diuji kiri dan kanan. Namun keseluruhannya adalah kebahagiaan kerana memiliki yang tak pernah aku punya sebelum ini.


Jadi bagaimana aku? Terasa mahu mencanang pada dunia bahawa aku bahagia? 


Ya! Ada rasa itu. Tapi mujur saja ada banyak sebab yang menghalang. Mujur saja, rasa malu dan rasa serba kurang ini menghalang aku untuk berlebih-lebihan berkongsi kisah bahagia.


Oleh kerana itu, kisah bahagiaku banyak berlegar di instagram (yang tak seberapa orang followers tu), di blog yang aku percaya masih tersembunyi, di whatsapp story (yang jumlah contact aku pun tak seberapa juga), dan aku cuba limitkan perkongsian agar tak berlebih-lebihan. Aku tahu, orang melihat dengan kacamata dan tafsiran yang berbeza-beza.


Pada aku yang tak ‘banyak mulut’ dan tak punya kawan untuk bercerita, perkongsian itu cara aku ‘meluah’. Biar yang baca atau lihat tak seberapa, sekurang-kurangnya aku lega setelah berkongsi di situ. Bukan niat untuk menunjuk, apatah lagi aku sedar diri, kehidupan aku juga tak sempurna. Yang elok aku share, yang tak elok aku sembunyikan. Macam tulah, hidup di media sosial kan? 


Oleh itu sebagai kesimpulan dan peringatan diri, semoga kita tahu dan sedar akan batas-batas dalam berkongsi kisah kita di media sosial. Tahan diri untuk selalu menayangkan kebahagiaan dan kesenangan hidup. Sesekali mungkin boleh. Sesekali, orang mungkin teruja nak baca dan tahu kisah kita. Kalau langsung tak dikongsi kepada umum, juga lebih baik untuk ketenangan hati sendiri. Tapi jangan pula banyak melihat kehidupan orang lain, yang akhirnya mengundang cemburu dan rendah diri.


Berwaspadalah di dunia tanpa sempadan ini. Semua orang menayangkan kehidupan yang seakan sempurna, padahal tidak! Banyak orang yang mula membandingkan kehidupan sendiri dengan dunia tipu-tipu yang mereka lihat di media sosial, hingga meretakkan hati dan kehidupan sendiri. Sangat menakutkan!


Jaga dan tahan diri. Untuk tak berlebihan berkongsi cerita peribadi. 

Jaga mata dan hati. Untuk tidak terlalu menilai kehidupan orang lain hanya melalui perkongsian mereka. 


Berbanding mengambil tahu kisah kehidupan orang lain, banyak lagi yang lebih penting dalam hidup ini yang patut kita pedulikan! 

0 comments:

Post a Comment