Friday 1 December 2023 By: Naemah

BIASA ATAU LUAR BIASA?

Bagaimana ciri isteri dan ibu hebat dan luar biasa itu?


Allah yang pertama dan utama. 

Sentiasa patuh dan taat pada suami.

Yang reda hidup susah senang bersama.

Yang berbakti dalam rumahtangga tanpa mengeluh.

Yang mampu mendisiplinkan anak-anak dan menanam adab mulia.

Yang cekap menguruskan rumahtangga.

Yang mampu menyediakan air tangan sedap dan berkhasiat.

Yang penuh hikmah dalam mendidik dan memberi hukuman.

Yang baik-baik saja dari tiap nasihat dan tutur katanya.

Yang kebanyakan masanya bisa tersenyum dan banyak sabar.

Dan banyak lagi yang hanya mampu dibaca dalam buku tips rumahtangga dan kisah wanita tauladan masa silam.


Tetapi hakikatnya aku. Bukan yang luar biasa itu. Hanya yang biasa-biasa. Masih isteri dan ibu yang biasa. Ada jatuh bangun dan menempuh episod gagal yang terlalu banyak. 


Masih isteri yang tak menepati piawaian seorang isteri solehah dambaan syurga. Ya, mengeluh ada, bermasam muka ada, pentingkan diri sendiri ada, marah dan tak sabar ada, dan banyakkk lagi.


Masih juga ibu yang kurang matang dan kurang bijaksana mendidik. Tak cukup hikmah, pada kebanyakan masa emosi mengatasi kewarasan. Adab entah ke mana. Manis bicara mungkin hanya sesekali. Biar menyayangi sepenuh hati, tetap tak mampu membuktikan keseluruhannya dengan tingkah dan perbuatan. 


Ya, suami menilai. Anak-anak memerhati. Begini isterinya. Begini ibunya. Ya, beginilah, seperti hari ini. Jauh dari layak mendapat gelaran isteri atau ibu mithali. 


Tetapi terima kasih suami, untuk 13 tahun yang kau mampu sabar dengan segala sikapku. Kau cukupkan segalanya, kau mengalah pada kebanyakan masanya, kau memulakan senyuman dalam apa jua situasi dan keadaan, kau tak langsung meninggikan suara hingga saat dan ketika ini, kau terus berusaha menjadi ketua keluarga yang baik dan penuh tanggungjawab. Masya Allah! 


Terima kasih juga anakku, kerana masih memerlukan aku dalam hidupmu. Biar dimarah berkali, kau tetap datang untukku seperti tiada apa yang berlaku. Pasti dalam hatimu ada tersimpan rasa atau sesuatu. Pasti mungkin satu saat kau rasa ingin pergi jauh dariku. Namun moga satu saat juga hatimu kuat meyakinkan bahawa ibumu sentiasa mencintaimu. Jauh atau dekat, doa ibumu tak pernah menjauh darimu. Ibumu ini, sentiasa mengharapkan kalian menjadi insan dan hamba Allah yang sentiasa memperbaiki diri dan menjadi yang lebih baik dari hari semalam.


Oleh itu hidup ini, banyakkan merenung pada kehidupan sendiri yang tak sempurna. Jangan campuri urusan rumahtangga orang lain yang kau anggap sempurna, atau yang kau lihat banyak cacatnya. Kita dan mereka, diuji dengan hal yang berbeza. Semuanya atas kemampuan sendiri. Tak ada lebih dan kurang. Allah itu Maha Adil.


Perbetulkan salah sendiri, jangan cepat bersyak wasangka dengan pasangan. Serah urusan hatinya pada Allah. 


Perbaiki akhlak sendiri, jangan cepat menghukum anak-anak atas segala yang tidak baik yang kau lihat dari perbuatan mereka. Kerana yang menanam selama ini adalah kita, dan itulah hasil yang perlu kita tuai.


Aku ini. Bukan isteri dan ibu yang baik. Malahan juga bukan anak yang baik. Baik buruk yang perlu aku depani hari ini, bukan dari sesiapa tetapi dari yang telah aku perbuatkan selama ini. Allah membayar segalanya. Tapi Maha Baiknya Allah, yang aku terima ini ternyata jauh lebih baik dan lebih manis. 


Allah. Kau pasti mendengar doa dan taubatku. Walau tetap jua aku mengulangi dosa-dosa.


Allah. Izinkan aku jalani kehidupan bersama keluarga tercintaku dengan lebih baik, menuju keredaanMu, dan menuju cinta dan syurgaMu.


Bantu aku memperbaiki kelemahan diri ini.

Bantu aku untuk ‘upgrade’ diri yang terlalu biasa-biasa ini. 


Bimbinglah aku ya Allah!




Cinta hati yang -insya-Allah - masih belum terlambat untuk aku bentuk





0 comments:

Post a Comment