Thursday 30 January 2020 By: Naemah

CNY BREAK: KE KOTA KINABALU




(23/1/20-28/1/20)

Cuti sekolah bersempena Tahun Baru Cina sudah pun berakhir. Kali ini destinasi kunjungan kami sekeluarga ialah ke Kota Kinabalu, Sabah. Kunjungan kali ke-4, tapi dalam suasana yang berbeza.  


Berbeza kerana kali ini bukan semata untuk makan angin, tapi bersilaturrahim dengan keluarga yang baru berpindah ke sana. Berbeza juga kerana kali ini datang bersama ahli keluarga yang lain (dari kampung).


Ada dua tujuan utama dari musafir ke Kota Kinabalu kali ini. Pertama, kerana dah lama tak join family trip, jadi kali ni berpeluang untuk ‘ikut’ (di samping dapat harga tiket murah). Kedua, nak bawa anak-anak jumpa sepupu rapat mereka yang dah agak lama tak jumpa. Kiranya sebagai ‘surprise’ hari jadi Anas dan Mussaab la :)


Seperti yang dijangka, anak-anak seronok dapat jumpa sepupu mereka. Berkawan dan bermain tak henti. Riuh rendah tiap masa. Naik kereta pun tak nak berpisah. Kena naik kereta yang sama :)


Kunjungan kali ini, kami tak terlalu mengejar masa. Banyak habiskan masa di rumah. Kami cuba elakkan tempat-tempat yang dikunjungi orang ramai memandangkan sekarang tengah menular wabak penyakit- novel coronavirus


Sepanjang hampir 1 minggu di sana, kami sempat mengunjungi Muzium Sabah, Petrosains yang bertempat di perpustakaan awam, naik ke Kundasang, ke pantai (dalam kawasan UMS), Masjid terapung, Perdana Park, dll. 


Untuk percutian kali ini, bersyukur atas kegembiraan anak-anak kami bertemu sepupu mereka; Umar, Uwais, Urwah, dan Sumayyah yang dulunya selalu ‘sambut’ mereka bila balik kampung. Sekarang tak lagi, bila ibubapa mereka (Dr Azim dan Dr Nasibah) terpaksa bertukar tempat kerja. Entah la bila lagi agaknya akan bersua.


Syukur juga segala urusan di sana sangat dipermudahkan. Walau sebelum pergi ada timbul sedikit ‘masalah’ dan ada kebarangkalian untuk membatalkan hasrat untuk pergi :) tak apalah, simpan semua buat pengajaran. Alhamdulillah dah selamat pergi dan balik pun.


Kini Anas dan Mussaab kembali ke kehidupan realiti yang biasa. Kembali ke sekolah, kembali meneruskan kehidupan dengan hanya ‘kita’. Pun tetap bersyukur kerana masih dikurniakan kehidupan dan kesihatan untuk terus berusaha memperbaiki diri dan menjadi hamba yang lebih baik. Insya Allah :)


Antara potret kenang-kenangan di sana;




First trip Suri ke k.kinabalu





































0 comments:

Post a Comment