Friday 7 December 2018 By: Naemah

071218: MUSSAAB BERKHATAN




2 tahun lepas dah tulis cerita tentang 


Kini tiba giliran Mussaab. Kalau Anas bersunat pada usianya 4 tahun 5 bulan, Mussaab pula pada usia 4 tahun 11 bulan.



Plan untuk khatankan Mussaab 


Mula bercadang untuk khatankan Mussaab bila Mussaab asyik mengadu ‘panas’ pada kemaluannya. Masa ni dia dah sekolah, adalah ketikanya dia mengadu panas, dan asyik pegang di ‘situ’. Risau juga, entah apa pula sebabnya. 


Suamiku mula merancang untuk khatankan Mussaab. Anas juga dulu ‘bermasalah’ di situ, sebab tulah khatankan dia awal. Lepas dah berkhatan, segalanya baik. Tak ada masalah lagi. Untuk Mussaab juga, harapnya begitulah juga. Dari pertengahan tahun lagi sudah merancang untuk khatankan Mussaab, tapi selalu ada kekangan. Bahkan, susah nak cari klinik  untuk berkhatan, jika bukan di musim cuti sekolah. Ada juga yang perlukan temujanji, tapi masa tak mengizinkan.



Mussaab excited nak berkhatan


Haa.. kalau orang lain takut nak berkhatan, Mussaab pula lain. Dia semacam excited nak berkhatan. Pertama sebab dah pujuk-pujuk dari awal, kalau nak jadi ‘besar’ macam Anas dan abi, dia kena berkhatan dulu :) selalu cakap bersunat tak sakit, macam gigit semut saja. Then, janji lagi dengan hadiah mainan yang dia suka, bertambahlah excited dia :) 


Mussaab sebenarnya dia masih ingat masa dia temankan Anas berkhatan dulu. Masa tu umurnya 2 tahun 5 bulan. Dia ingat dan boleh cerita lagi macamana Anas menangis dan meronta masa tu :) ya, masa Anas dulu memang sangat mencabar ,:) 


Tapi Mussaab berani dan tiada gentar. Malah semangat nak jadi ‘dewasa’ :D



Tetapkan tarikh dan hari


Selepas sekian lama merancang dan selalu plan tak jadi, akhirnya tarikh berkhatan ditetapkan pada 7/12/18 (hari Jumaat), jam 12pm di Klinik Perdana Jalan Bayam, Kota Bharu. Kebetulan suamiku bercuti lama, senanglah nanti dia uruskan hal berkhatan dan menjaga Mussaab selepas berkhatan dari memberi ubat dan sapu ubat semua. Ummi? Hai.. ummi seram sikitlah bab nak menghadap luka dan darah ni semua :} yang jari Miqdad tu pun lepas dah kering lukanya baru ummi berani nak tengok tangan dia. Tapi jika terpaksa, insya Allah boleh :)



Tiba hari berkhatan


Kami bertolak meninggalkan rumah ibu mertuaku jam 10 pagi. Anas terpaksa ditinggalkan di rumah nenek untuk temankan Eiman (sepupu) yang keseorangan di rumah nenek. Kalau ikutkan ummi nak bawa Anas sekali untuk teman dan support Mussaab, tapi kesian pula pada Eiman tak ada kawan pula nanti. Maka kami bergerak pergi tanpa Anas.


Oleh kerana turn Mussaab ialah pada pukul 12, kami singgah dulu di Aeon Kota Bharu untuk belikan mainan untuk Mussaab (juga untuk Anas dan Miqdad). Berada di sini sekitar setengah jam, dan kemudian terus menuju ke Klinik Perdana Jalan Bayam. Sebelum tiba giliran, Mussaab asyik bermain dengan kereta mainan yang dibeli tadi. Langsung tak ada tanda nerveous atau takut. Malahan asyik bertanya Kenapa lama sangat menunggu ,:)


Selepas hampir satu jam menunggu giliran, nama Mussaab dipanggil. Mussaab masuk bersama abi dengan tenang. Aku dan Miqdad juga ikut serta masuk ke bilik berkhatan. Mussaab berbaring di katil khas yang disediakan, abi teman di sisi sambil memberi kata semangat. Sepanjang proses berkhatan, dari awal hingga sudah Mussaab langsung tak menangis. Cuma sedikit mengaduh ketika dibius. Lepas tu dah ok, segalanya lancar berjalan. 10 minit dah selesai. Alhamdulillah :)


Sangat-sangat berbeza dengan Anas :) tapi takpe la, Anas pun dah lama lepas. Biasalah tu anak sulung ‘manja’ lebih :D



Penjagaan selepas berkhatan


Balik ke rumah, memang tiada masalah untuk menjaga Mussaab. Senang makan ubat, CUMA ada ketikanya menangis, sakit katanya. Bila kencing, takut nak dibasuh dengan air. Dapat pula abang yang suka mengusik nak sentuh tempat dia bersunat tu, bingit suara menangis dan mengusik. Geram pulak rasanya ummi!


Dah masuk hari kedua. Mussaab semakin baik, tapi masih tak berani nak pakai kain takut tersentuh kat tempat tu. Lebih selesa berbaju tanpa seluar, dah boleh berjalan keluar masuk bilik, buang air kecil pun dah tak sakit, tapi masih takut nak basuh, padahal dah tak sakit pun ,:)


Hari ini juga bertolak balik ke rumah mek, dan Insya Allah tak lama lagi akan balik ke Semenyih. Semoga Mussaab akan cepat baik dan cepat sembuh. Boleh main dan boleh ke pesta buku Big Bad Wolf yang sedang berlangsung. Insya Allah.


Mussaab. 

Mussaab dah besar dah. Dah sama macam abi dan Anas dah :) terima kasih kerana jadi anak yang baik sangat. Baik dan mudah diuruskan. Terima kasih Mussaab. Ummi dan abi sayang Mussaab. Sayang sangat!




Breakfast pagi Jumaat 





Dalam perjalanan. Main dan bergurau dengan adik 





Memilih mainan di Aeon Kota Bharu





Mainan pilihan Mussaab 





Anas punya! Dah lama dia teringin benda ni




Menunggu giliran





Dah selesai. Alhamdulillah 






Di rumah nenek





On the way KB-Jeli

0 comments:

Post a Comment