Saturday 1 December 2018 By: Naemah

KEMBALIKAN HATI UNTUK DIA

Sepi.

Anak-anak semua ikut ke rumah cik (Mak saudara). Tiada suara riuh rendah seperti kebiasaannya. Dapat lah ummi berehat dan tenangkan diri sebentar . sekejap je ni. Lepas ni kembali riuh semula :)


Bila diam, banyak perkara yang hadir dalam fikiran. Rasa banyak benda nak tulis dan catat. Sebab banyak sangat, last-last langsung tak tulis apa :)


Hakikatnya kini sedang berdepan dengan ujian dari Dia lagi. Ujian dan gembira, tak sah jika tak seiring. Itulah hakikat hidup.


Namun untuk menulis dan berbicara tentang kisah sedih atau duka, itu bukan pilihanku. Cukuplah sendiri mendepani segala, kecuali sampai masa harus bercerita dan padanya pula terkandung pengajaran, mengapa tidak?


Apa yang aku ingin ingatkan pada diri dan semua. Beginilah hakikat hidup ini. Gembira bukan selamanya. Suka duka akan silih berganti. Ujian dan dugaan hidup hadir dalam bermacam bentuk. Ujian untukmu tak sama denganku, dugaan buatku berbeza denganmu. Yang sama ialah kita masing-masing teruji! Diuji dalam kemampuan dan keupayaan masing-masing.


Berat dan sakit, itulah rasanya semua. Tetapi jika Tuhan memberi, itu kerana kita mampu menempuh dan mengharungi.


Apa yang utama buatku. Bersangka baik dulu kepada Dia! Mohon kekuatan untuk menempuh segala yang ditakdirkan untuk diri. Sedih dan luluhnya hati, mohon Allah rawat bersama iringan waktu yang terus berjalan. Tak lupa mohon jalan untuk keluar. Keluar dari kesukaran dan kesedihan ini. Dengan kasih, rahmat dan sifat belasNya, aku yakin Allah akan mengakhiri segalanya ini. Percaya, selepas kesusahan akan datang kesenangan. Bersama kesukaran, beriringan dengannya kemudahan. 


Tidak! Allah tidak pernah menzalimi.

Bersama peritnya rasa, ketahuilah itu adalah panggilan rindu DIA. Untuk diri lebih ingat dan lebih dekat pada DIA. Kerana jika tanpa rasa ini, hanyut lalainya hati, rasa tak bergantung pada Dia. 


Benar! Allah mahu hati ini KEMBALI! Kembali mengingati dan menghayati hakikatnya DIA. 

0 comments:

Post a Comment