Tuesday 4 December 2018 By: Naemah

DUA MINGGU DI KAMPUNG

Sudah 2 minggu Anas, Mussaab dan Miqdad berada di kampung. Ulang alik rumah mek (Jeli) dan rumah nenek (Kota Bharu). 


Dalam tempoh 2 minggu ini juga Anas, Mussaab dan Miqdad banyak main dan beraktiviti bertiga saja. Di rumah nenek, belum ada lagi cucu nenek yang balik bercuti. Sempat 2 hari bermain dengan Umar, Uwais dan Urwah. Itupun main waktu petang dan malam saja sebab mereka perlu hadiri program cuti sekolah. Dan sekarang mereka balik KL, rumah nenek mereka di sana pula. 


Kat rumah ada juga kak Zawiah, tapi kak Zawiah pun busy pagi-pagi perlu hadiri kelas tambahan. Yang lain-lain, masih belum jumpa. Walaupun dah cuti sekolah, ibubapa mereka pula yang busy dan ada komitmen lain, jadi tak dapatlah balik. Setakat ini Anas, Mussaab dan Miqdad sajalah yang memeriahkan rumah nenek :) Insya Allah esok boleh jumpa Eiman (sebaya Anas).


Di rumah Mek pula, lagi lah tak ada kawan sebab sepupu semua dah besar taraf dewasa dah semua. Ada la dua tiga orang yang masih bersekolah rendah. Dapat la juga main dengan abang Faris dan Kak Zana sekejap masa ke rumah mereka hari tu. Dan dapat main dengan Muhammad (anak sepupu) yang sebaya Anas. Itu sajalah kawan.


Apa yang membuatkan Anas teruja dan seronok nak balik kampung setiap kalinya ialah kerana nak jumpa dan main dengan sepupu (yang ramai). Tapi kali ini memang tak ada rezeki nak main sepuasnya walaupun dah 2 minggu balik. Belum puas bermain, dah terpaksa berpisah. 


Tak apalah, sekurang-kurangnya Anas, Mussaab dan Miqdad dah ‘bertiga’, cukup untuk berkawan dan bermain. Esok-esok pun, insya Allah inilah kawan dan saudara sejati. Ummi sentiasa doakan semoga Anas, Mussaab dan Miqdad akan sentiasa baik, mesra dan rapat. Lalui susah senang bersama. Saling menyokong, saling membantu dan mendoakan. Jangan pernah meninggalkan walau seorang di belakang.


Cuti sekolah masih berbaki. Insya Allah nanti akan ada kawan yang lain. Mereka semua tu juga akan balik ke rumah nenek, cuma lambat sedikit. Mainlah dulu bertiga. Kita pun tak pasti berapa lama akan berada di kampung. Abi dah plan nak balik ke Semenyih sebab hakikatnya abi memang tak boleh berlama di kampung. Bila-bila masa saja akan ‘dipanggil’.


Oh ya Pesta buku Big Bad Wolf pun tak lama lagi akan berlangsung. Anas dan Mussaab dah tak sabar nak ke BBW, dah berkira-kira nak beli buku apa. Insya Allah jika ada rezeki dapatlah sekali lagi mengunjungi pesta buku BBW yang saban tahun dikunjungi tak pernah miss sejak tahun 2013 :)



‘Bertiga’























0 comments:

Post a Comment