Friday 14 December 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 141218





Sudah hari ke-5 kembali ke rumah setelah lebih 2 minggu berada di kampung. Hari ini abi masih berada di rumah, lusa akan terbang ke Labuan. Mussaab pula, hari ni genaplah seminggu bersunat. Dah makin baik dan ok saja dia :)


Anas, Mussaab dan Miqdad bangun pagi seperti kebiasaan. Breakfast nasi dagang (abi masak) bersama. Dah kenyang semua, seperti biasa bermain dan buat aktiviti sendiri di dalam rumah. Bermacam aktiviti, biasalah bila dah mulakan hari. Rumah yang dah kemas kembali dipenuhi dengan segala macam barang. Bermain, beraktiviti dan bergurau senda tiga beradik. Part usik-mengusik sampai menangis pun ada juga. Biasalah....


Jam 9, semua ke halaman rumah ‘teman’ abi berkebun. Abi tanam pokok limau nipis, Anas tolong siram pokok. Halaman rumah masih dipenuhi semak samun setelah lama ditinggalkan. Abi kata nak beli mesin rumput, entah lah bila tu agaknya nak tunggu halaman rumah ni kemas dan clear balik :D


Masuk semula ke dalam rumah. Main dan buat aktiviti sama-sama lagi. Sekejap di bawah, sekejap di atas. Tak lupa membelek buku yang baru dibeli di Big Bad Wolf dan buat aktiviti dalam buku. Dan sempat juga ummi bacakan buku tentang 25 rasul yang juga baru dibeli. 


Jam 11, masih juga asyik beraktiviti dan bermain bertiga. Alhamdulillah inilah teman susah senang :D ummi gorengkan donat untuk Anas, Mussaab dan Miqdad yang memang menggemari donat. Donat air tangan abi semalam, dah licin semuanya. Semua kenyang makan donat, hanya ummi dan abi yang makan nasi tengahari.


Masuk waktu zohor, Anas dan Mussaab ikut abi ke masjid untuk solat jumaat. Miqdad menangis nak ikut juga, tapi tak boleh. Miqdad masih kecil. Miqdad menangis semahunya. Ummi pujuk Miqdad dan susukan Miqdad. Baru kemudian tenang dan Miqdad akhirnya tertidur.


Miqdad bangun dari tidur sebaik abang-abang balik dari masjid. Siap bawa balik ais krim dan candy. Aduhai dapat upah pulak sesekali ke masjid. Miqdad turun ke bawah makan ais krim dan main dengan abang. Lepas tidur kembali bertenaga. Ummi turun ke bawah jam 3 petang. Anas, Mussaab dan Miqdad masih dengan aktiviti masing-masing. Mana boleh duduk diam. Kebetulan pula tv rosak, apalagi ‘bekerja’ sajalah sepanjang hari.


Masing-masing buat bot dan bermain di dalam bilik air. Puas main turun semula ke bawah. Tiba-tiba Ada air menitik turun dari tingkat atas. Rupanya tadi main di bilik air, keluar tanpa menutup paip. Pulak tu lubang untuk air mengalir ditutupnya. Entah kerja siapa. Abi naik sapu air dan clearkan semua. Oh anak... 


Lepas asar, Abi buka movie cars di laptop. Asyik sekejap tengok movie sambil makan fries. Tak habis tengok movie, sambung main. Lepas tu abi buka movie Finding Nemo pula. Asyik pula sekejap di depan laptop. 


Jam 6, makan malam sama-sama. Lepas makan sambung menonton lagi hingga hampir masuk waktu Maghrib. Semua naik ke atas, mandi dan siap berpakaian. Di kesempatan yang ada, Anas mencuba pakaian sekolahnya yang baru dibeli. Bila masuk Maghrib, solat sama-sama dan baca al-Quran macam biasa. 


Masuk waktu isyak, Anas ikut abi ke surau. Menangis meraung lagi Miqdad nak mengikut abi. Selesai solat, ummi terus susukan Miqdad hingga Miqdad terlena. Mussaab juga tidur sekali. Jam 9, dah tidur keduanya. 


Anas pula, balik dari masjid minta abi buatkan donat lagi. Anas tunggu dari menguli hingga siap. Bukan donat yang terhasil tapi roti sosej ,:) semuanya abi punya kerja. Ummi just goreng dan simpan buat stok. Pukul 10.30 barulah selesai semua. Anas naik ke atas dan bersiap untuk tidur. Tidak lama pun berbaring, terus lena bersama adik-adik. Alhamdulillah.


Alhamdulillah di atas kehidupan yang dilalui bersama hari ini. Semoga akan terus diberi usia dan kesihatan untuk meneruskan hari yang lebih baik. Semoga lena semua anak-anak ummi. Semoga bermimpi indah, semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik buat kalian. Insya Allah


Ummi love you all.

0 comments:

Post a Comment