Thursday 25 October 2018 By: Naemah

MERANCANG SETIAP KEHAMILAN

Alhamdulillah sudah tahun ke-8 kami di alam rumahtangga. Alhamdulillah dikurniakan kehidupan yang sangat baik oleh Allah bersama dengan kehadiran 3 cahaya mata yang sihat, bijak dan kian membesar.


Tergerak hati untuk menulis tentang family planning/perancangan keluarga. Tentunya term itu sudah biasa didengar dan sering diperbincangkan kan? Ianya lebih kepada perancangan kehamilan/kelahiran anak dalam sesebuah keluarga.


Setiap kali pregnant, kita pasti dinasihatkan tentang perancangan keluarga dan kaedahnya oleh misi dan doktor kan? Selalu sangat. Kita juga selalu sangat dipesankan agar menjarakkan kelahiran pada tempoh yang sepatutnya. Bahkan banyak kaedah perancangan kehamilan disediakan di semua klinik dan hospital kerajaan. Kita pilih saja kaedah mana yang kita mahu.


Menyentuh tentang topik ini, aku bersetuju untuk kita merancang setiap kehamilan kita. Sudah pastinya perlu kepada persetujuan bersama suami dan isteri dan perlu kepada kerjasama berdua juga. Ada pasangan yang tak kisah anak ramai dan jarak umur rapat, ada pasangan pula yang memilih untuk menjarakkan umur anak dalam tempoh tertentu atas alasan tertentu. Terpulanglah. Namun biarlah setiap kelahiran itu menjadi kelahiran yang dinanti dan diterima dengan penuh syukur dan bahagia. Bukan kehamilan ‘terkejut’ atau tak dijangka dan diharap. Nau’zubillah.


Alhamdulillah, aku bersyukur kerana setiap kehamilanku boleh aku katakan sebagai kehamilan yang dirancang, dan yang dinanti (5 kehamilan termasuk 2 keguguran). 


Bila kita katakan ‘merancang’ tidaklah menjadi kewajipan pada kita untuk mengambil ubatan dan mengikut segala prosedur yang disediakan oleh pihak hospital/klinik. Merancang sendiri pun boleh, tapi lebih ‘berisiko’ lah kan :D 

(Tapi ada doktor cakap merancang sendiri tu tak termasuk dalam kaedah ‘merancang keluarga’ D)


Setakat ini kami pun masih dalam kategori pasangan yang ‘merancang sendiri’ kehamilan. Tak mengambil ubat/cucuk atau ikut sebarang prosedur di klinik, sebab masih belum tergerak hati nak ambil. Dalam pada merancang sendiri, kena perlu bersedia andai takdirNya mengandung lagi walau bukan dalam tempoh yang sebenarnya kita nak mengandung lagi :) yes, ajar hati untuk menerimanya dengan tenang dan syukur, sebagaimana pengalaman mengandung sebelum ini juga. 


Nasihatku pada yang benar-benar ingin merancang kehamilan, jika tidak mahu mengandung ‘tiba-tiba’ dalam keadaan diri tidak ready mental dan fizikal, adalah lebih baik merancang kehamilan dengan cara yang lebih selamat, iaitu merujuk kepada doktor/nurse dan memilih salah satu kaedah perancangan keluarga yang insya Allah selamat untuk kita.


Kenapa perlu merancang? Pastinya atas sebab-sebab yang tertentu, antaranya mengelakkan rasa ‘terkejut’ beginilah. Anak baru 4 bulan dah mengandung lagi. Ibu belum betul-betul sembuh lagi. Belum hilang penat mengandung dan sakit melahirkan, dah kena hadapinya sekali lagi. Kesian si ibu, dan kesian lagi si anak, kalau dia tahu kehadirannya sebenarnya bukan yang dinanti-nantikan seperti kakak/abangnya (namun yang lebih utama apa niat kita, pastikan bukan atas tujuan yang bersalahan dengan syari’e)


Tapi, ada saja yang ok dengan jarak usia anak yang rapat, ada saja yang memang mahukan anak yang ramai. Dan sentiasa bersedia, sentiasa gembira dan bersyukur dengan setiap kehamilan dan kelahiran. Dapat pula suami yang rajin membantu dan sangat menjaga dan memahami, dapat memberi perhatian dan masa berkualiti pada setiap anak tak terkecuali seorang pun, dan ditambah lagi dengan tahap kesihatan ibu yang baik, maka tak ada masalah untuk pasangan ini tidak terlalu memikirkan tentang ‘perancangan keluarga’. Bila setiap kehamilan itu menjadi berita gembira buat suami dan isteri, apa lagi yang dikhuatirkan. 


Yang kita tidak mahu adalah hal yang sebaliknya. Merancang kehamilan bukan untuk menyekat rezeki, tapi untuk mengatur agar setiap rezeki yang hadir diterima dengan penuh kesyukuran dan kegembiraan. Insya Allah :)










Anas, Mussaab dan Miqdad 

Kalian adalah kurniaan Allah yang sentiasa ummi dan abi nantikan dalam hidup ini


Love you 



0 comments:

Post a Comment