Wednesday 24 October 2018 By: Naemah

MASIH INGAT LAGI

Masih ingat lagi 

Sebelum bernikah sudah maklum ‘bakal suami’ kerja di laut dan pasti akan berpisah berbulan lamanya atas faktor kerjanya yang memang begitu. Tapi ketika itu rasa ok saja, tak akan ada masalah bertemu dan berpisah. Seakan faham lumrah menjadi isteri pelaut (mungkin kerana belum kenal dan belum mencintai)


Masih ingat lagi

Tak sampai sebulan bernikah, suami sudah dipanggil bertugas. Sekarang baru rasa bagaimana ‘perit’ sebuah perpisahan. Tambahan kemudian dikhabarkan mengandung, dan kemudian pula ditakdirkan keguguran. Melalui semuanya tanpa suami di sisi. Menanggung rasa yang tak terluah oleh kata, pada sesiapapun.


Masih ingat lagi

Selepas cerita sedih yang dilalui sekelip mata itu, diberi peluang untuk ‘belayar’ di samudera bersama yang tercinta. ‘Honeymoon’ 2 bulan di lautan luas. Allah memberi peluang untuk memahami kerjayanya, dan mengenal dirinya dengan lebih dekat (sebab tak pernah kenal sebelum ni, lepas nikah tak lama dah perlu berpisah)bayangkan! 


Masih ingat lagi

Selepas kelahiran anak sulung, suami mengucapkan selamat tinggal pada dunia pelayaran. Saat benar-benar terasa dekat, bila setiap hari bertemu muka. Suami isteri yang tak pernah berpisah lama takkan rasa perasaan seperti ini (hakikatnya tak sempat berpisah lama sangat pun, mungkin Allah tahu ku tak mampu nak harung yang lebih dari itu)


Masih ingat lagi 

Selepas anak kedua berusia setahun, suami memilih kerjaya yang memerlukan kami ‘berpisah’ lagi. Cuma bukan kembali ke dunia pelayaran. Walau kerap pergi, perginya tak lama. Hilang sebentar dan muncul lagi. Cuma setiap kali dia mahu pergi, terasa berat nak lepaskan. Rindu sudah tentulah :) 


Kini dah bertahun, suami masih kekal dengan kerjaya yang ini. Dari anak dua, sekarang dah tiga. Dari berat nak melepaskan dia pergi setiap kalinya, kini dah tenang dan redha sepenuhnya. Melalui hari yang ‘padat dan sibuk’ dengan urusan rumah dan anak-anak, masa terasa berlalu cepat. Allah yakinkan hati bahawa dia pergi tak lama, dia pergi dan pasti kembali. Insya Allah.


Entah tidak pasti pada takdir yang mendatang. Bagaimana aturan Tuhan buat kita. Tak siapa dambakan perpisahan. Tak siapa mahu jauh dengan yang tersayang. Namun Allah sajalah yang mengatur segala. Jauh atau dekat, Allah tahu mana yang lebih baik. Hati bersedialah untuk pasrah dan yakin pada takdir Allah. 


Insya Allah, walau apa takdirNya untuk kita di masa akan datang, itulah yang terbaik dan akan membuat hidup kita lebih baik berbanding hari ini. Insya Allah :)





7 years.10 months.14 days.

And still counting

Till jannah 

Insya Allah


0 comments:

Post a Comment