Sunday 14 October 2018 By: Naemah

K.KINABALU HARI KEDUA: DESTINASI PILIHAN

Sambungan dari entri: K.KINABALU HARI PERTAMA: DESTINASI PILIHAN

Hari kedua (7/10/18)

Pada hari kedua kami menyertai Island Hopping ke Taman Laut Tunku Abdul Rahman. Kami memilih 2 buah pulau sebagai destinasi pilihan kami iaitu Pulau Manukan dan Pulau Mamutik.

Sedikit info tentang Taman Laut Tunku Abdul Rahman/Tunku Abdul Rahman Marine Park di mana ia melibatkan beberapa buah pulau iaitu Pulau Manukan, Pulau Mamutik, Pulau Sapi, Pulau Gaya, dan Pulau Sulug. Setiap pulau berbeza dari segi saiznya, dan mempunyai keistimewaan dan tarikan yang tersendiri. Terdapat juga chalet yang disediakan untuk para pelancong bermalam di sana.

Oleh kerana kami hanya berkunjung ke dua buah pulau sahaja, fokus cerita ini hanya untuk 2 buah pulau ini sahaja;

Pulau Manukan

Kami berada di jeti Jesselton Point jam 7.30 pagi dan menaiki private boat ke pulau pilihan dengan bayaran sebanyak rm300. Kami bergerak jam 8 pagi, dan menempuh perjalanan sekitar 20 minit untuk tiba di Pulau Manukan, destinasi pertama kami. Kami berada di sini dari jam 8.30 pagi hingga 11 pagi.

Sebenarnya ini kali ke-3 kami menjejakkan kaki ke Pulau Manukan ini :) Pulau Manukan merupakan pulau ke-2 terbesar di Taman Laut Tunku Abdul Rahman ini. Pulaunya masih cantik, tak berubah. Air jernih menghijau dan pasirnya memutih bersih. Di sini kami asyik bermain pasir, berenang, dan bersnokeling. Jernih airnya, hingga boleh nampak hingga ke dasar laut dan seronok pula melihat ikan yang bebas berenang di dalamnya. Apatah lagi jika bersnokeling, tambah asyik jadinya menikmati pemandangan cantik di dasar laut. Anak-anak begitu seronok seperti kebiasaannya. Pantang jumpa pantai, seronok tak ingat benda lain dah!

Di sini juga kami menikmati bekalan makanan yang dibawa dari homestay iaitu nasi goreng, mi goreng, nugget, sosej, roti dan minuman.

Jam 11 pagi, kami menunggu bot yang disewa tadi dan menuju ke pulau yang seterusnya iaitu Pulau Mamutik. Ia mengambil masa hanya sekitar 5 minit sahaja untuk sampai ke Pulau Mamutik

Bekalan yang dimasak

Jesselton point

Siap untuk ke Pulau

Menunggu bot untuk ke Pulau Mamutik

(Banyak lagi gambar sebenarnya, tapi cukuplah ni)

Pulau Mamutik

Ini juga kali-3 kami ke pulau ini :) Pulau Mamutik pula merupakan pulau terkecil di antara 5 buah pulau di Taman Laut Tunku Abdul Rahman. Kami berada di sini jam 11.15 dan meninggalkan pulau ini jam 2 petang.

Pada waktu ini, cuaca di sini sudah panas terik, namun suami dan anak-anak (termasuk anak saudara) tetap excited bermain air dan bersnokeling. Namun di sini airnya agak cetek, dan kurang sesuai untuk aktiviti snorkeling. Anak-anak bermain pantai sepuasnya, dari mula sampai hingga hampir waktu untuk bertolak balik. Di sini juga kami menghabiskan bekalan makanan yang masih berbaki. Aku yang sudah kepenatan, terasa pedih mata dan pening kepala dibuatnya. Selepas menekan sebiji panadol actifast, terlelap seketika di bawah pohon kayu sambil menunggu yang lain puas bermain.

Jam 2 lebih, kami meninggalkan Pulau Mamutik. Ketika ini jeti pulau agak padat dengan pelancong lain yang juga sedang menunggu bot untuk balik atau untuk ke pulau yang lain. Kami beransur balik meninggalkan Pulau Manukan dan kembali ke Jesselton Point, dan seterusnya menaiki kereta dan balik ke homestay penginapan kami. Masa untuk berehat selepas penat berpanas terik bermain di pantai.

Jam 5 petang, kami keluar menuju pula ke pasar kraftangan yang juga dikenali sebagai pasar Filipina

(Tak banyak gambar di Pulau Mamutik sebab kepala pun dah pening, tak larat nak bergambar)

Sesak. Bot mengambil penumpang masing-masing

Pasar Kraftangan

Pasar kraftangan adalah antara tempat yang wajib dikunjungi oleh para pelancong yang datang ke Kota Kinabalu. Pasar ini terletak di pusat bandar Kota Kinabalu dan di sini terdapat pelbagai hasil kraftangan yang dihasilkan oleh penduduk setempat. Bagi sesiapa yang ingin mencari cenderamata atau ole-ole untuk dibawa pulang, di sinilah tempatnya :) antara yang dijual di sini ialah seperti Keychain, fridge magnet, hasil mutiara seperti kerongsang, gelang dan rantai, t-shirt, kain batik, dan banyak lagi.

Berderetan dengan pasar ini juga, kita boleh mendapatkan hasil makanan laut seperti ikan kering, ikan bilis, sotong kering, abalone, seaweed dan banyak lagi untuk dibawa pulang ke rumah.

Di sekitar pasar ini juga ada Pasar Malam yang beroperasi setiap malam bermula jam 5 petang. Ia juga dikenali sebagai Pasar Malam  Sinsuran dan sangat terkenal di Bandar Kota Kinabalu ini. Di sini boleh kita dapati makanan laut yang dimasak dan dibakar siap untuk dinikmati. Tapi oleh kerana kami semua sudah kekenyangan makan di rumah sebelum bertolak keluar tadi, makanan di sini tidak menjadi pilihan kami pada malam ini :)

Selesai membeli belah di pasar kraftangan, dan sebaik azan Maghrib sudah pun berkumandandang, kami segera meninggalkan tempat ini dan menuju balik ke homestay kami. Malam ini tidak ke mana-mana, hanya berehat di homestay. Suamiku pula, dengan 2 anak kami dan anak saudara keluar mencuci pakaian di kedai dobi yang berhampiran. Di rumah, kami siap berkemas dan bersedia untuk check out homestay ini dan akan bertolak ke Kundasang pula.

Di sekitar pasar kraftangan

Info homestay penginapan dan kereta sewa kami di Kota Kinabalu;

Homestay: Azah dan Afif Urbanstays

Jenis rumah: teres 2 tingkat- 3 bilik dan 3 bilik air

Lokasi: Friendship Garden (5 minit dari KKIA)

Rate sewa: rm 450 (2 malam)

Komen: homestay yang agak selesa buat 2 buah keluarga kecil kami (4 dewasa dan 4 kanak-kanak), cukup alatan memasak dan boleh ber’bbq di luar rumah. Kedai runcit, kedai makan, dobi dan speedmart juga sangat dekat dengan rumah. Boleh berjalan kaki saja.

Kereta: proton exora

Rate sewa: rm150 sehari (total rm480 untuk 3 hari setengah)

Komen: tiada sebarang masalah pada kereta, dari Kota Kinabalu hingga ke Kundasang, namun pada hari terakhir ada sedikit masalah dengan aircond, yang mana aircond tiba-tiba tak berfungsi pada ketika kereta tak bergerak dalam tempoh yang lama (walaupun tak tutup enjin). Namun syukur perjalanan lancar dan baik saja sepanjang menyewa proton exora ini.