HOMESCHOOLING 2015

HOMESCHOOLING 2016

HOMESCHOOLING 2017/2018

RESEPI UMMU ANAS

Thursday 18 October 2018

K.KINABALU HARI KETIGA: DESTINASI PILIHAN 1

Sambungan entri lepas:


K. KINABALU HARI KEDUA: DESTINASI PILIHAN



Hari ketiga (8/10/18)


Kami meninggalkan homestay di Kota Kinabalu dan menuju ke Kundasang yang mengambil masa 2 jam perjalanan. Kami melalui jambatan Tamparuli yang terkenal di Kota Kinabalu dan seterusnya menyusur jalan ke Kundasang yang agak berbukit dan  berliku.


Namun yang lebih menarik adalah  pemandangan di sepanjang perjalanannya yang cantik berlatar bukit bukau dan gunung Kinabalu. Tak jemu mata memandang ke luar tingkap :)

   




Jambatan Tamparuli




Pemandangan di sepanjang perjalanan


Perhentian pertama kami ialah Pekan Nabalu 



Pekan Nabalu 


Pekan Nabalu ini juga agak terkenal di sini, dan menjadi perhentian pengunjung yang menghala ke Kundasang. Ia merupakan pekan kecil yang terdapat deretan kedai yang menjual berbagai hasil tempatan seperti hasil tanaman buah-buahan dan sayuran, makanan ringan seperti keropok dan snek, hasil tenunan dan hasil kreativiti Sabah yang boleh dijadikan souvenir, dan pelbagai barangan yang lain. 


Terdapat banyak kedai di sini, yang menjual barangan yang hampir serupa, dan kita boleh meninjau setiap satunya untuk memilih dan mendapatkan barangan dengan harga yang paling murah dan paling memuaskan hati.


Pekan Nabalu ini juga berlatarkan gunung Kinabalu yang menambahkan lagi seri pada pemandangan di sini. Jika tidak mahu membeli-belah pun, cukup jika sekadar untuk mengambil gambar kenang-kenangan  di sini :) Di sini sudah dapat dinikmati kesejukan dan kenyamanan pada cuacanya.


Kami tidak berhenti lama di sini. Suami dan anak-anak ke toilet untuk melepaskan hajat, dan kami membeli buah potong dan sedikit buah-buahan untuk dinikmati di dalam perjalanan yang masih berbaki. Selepas itu kami meninggalkan Pekan Nabalu dan menuju ke Kinabalu Park, yang jaraknya sekitar 15km dari Pekan Nabalu.




Pemandangan di belakang kedai






(2 keping sahaja gambar di sini. Terlupa nak snap gambar kedai dan barang jualan sebab tergesa-gesa nak teruskan perjalanan)


Kinabalu Park


Kinabalu Park merupakan tapak warisan dunia pertama di Malaysia yang diiktiraf oleh UNESCO. Ia memainkan peranan sebagai tapak biologi terpenting di dunia. Kawasan di sini sangat luas, tak sempat nak jelajah semua. Di sini juga merupakan tempat para pendaki gunung Kinabalu berkumpul dan memulakan pendakian. Pemandangan di sini menghijau dengan aneka jenis pokok dan tumbuhan, dan ia sememangnya kaya dengan hasil flora dan fauna. Di sini juga terdapat chalet untuk pelancong yang ingin menginap dan mencari ketenangan di sini :)


Di sini, kami memilih untuk meninjau satu tempat menarik yang terdapat di Kinabalu Park iaitu Botanical Garden. Kami berada di sini sekitar 20 minit, menyusur hutan yang dijaga rapi dengan aneka tumbuhan yang kebisaannya hanya boleh didapati di dalam hutan. Kami ‘berkenalan’ dengan segala tumbuhan yang terdapat di sini. Di sini juga terdapat anak sungai yang jernih dan sejuk airnya. Pendek kata, tempat ini mampu memberikan kenyamanan dan kerehatan pada minda, melihat cantiknya khazanah ciptaan Allah yang masih terjaga, terasa damai dan tenteram hati, lupa pada segala masalah. Itulah pesona dan keajaiban alam semulajadi hadiah dari Pencipta.


Hampir satu jam berada di Kinabalu Park, kami meninggalkan tempat itu dan menuju ke Kundasang. Kami chek in homestay D’Permai view dan meninggalkan segala beg pakaian di sini sebelum keluar menuju ke destinasi yang seterusnya iaitu Poring Hot Spring, Tagal Sg. Moroli dan Sabah Tea Plantation.

























Info penginapan kami di Kundasang 


Homestay: D’View Permai Homestay (search je di FB)

Jenis rumah: rumah berkembar satu tingkat-3 bilik dan 2 bilik air (ada juga yang mempunyai 4 bilik)

Lokasi: berdekatan dengan Pekan Kundasang 

dan hanya 5km dari Desa Dairy Farm

Rate sewa: rm300 (1 malam)


Komen: Homestay yang selesa buat kami sekeluarga. Jatuh cinta pada pemandangan Gunung Kinabalu yang terbentang betul-betul di depan mata. Boleh memasak, dan seterusnya menikmati hidangan panas-panas di halaman rumah, sambil disajikan dengan pemandangan yang indah, dan cuaca yang nyaman. Best sangat! :)



Destinasi seterusnya:


K. KINABALU HARI KETIGA: DESTINASI PILIHAN 2




No comments:

Post a Comment