Thursday 25 October 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 251018





Hari ini abi berpagian seperti biasa menuju ke airport untuk kembali bekerja selepas 3 hari berada di rumah. Sekejap saja di rumah, kerja dah memanggil. Tak apalah, at least abi balik juga walau sekejap :)


Miqdad bangun paling awal, sempat bye bye abi yang naik teksi pagi ni. Alhamdulillah Miqdad tak menangis nak mengikut. Anas dan Mussaab bangun selepas abi dah bertolak pergi. Siap mandi dan berpakaian, menikmati breakfast dan menonton tv seketika, kemudian ke sekolah. Pagi ni pun dah macam-macam ragam nak kena handle. Hai lah anak.


Lepas hantar Anas dan Mussaab, tinggal Miqdad keseorangan seperti biasa di rumah. Miqdad main sekejap di luar, kemudian main cars, ummi buatkan car track untuk Miqdad, biar Miqdad leka main seketika sementara ummi siapkan kerja rumah. Miqdad kemudian minta nak tengok video dinosaur. Ummi buka video ‘blippi’, leka seketika menonton video sambil main. 


Jam 11 pagi, buka buku aktiviti sekejap, sambil buat aktiviti di buku, sambil menonton video. Selesai ummi memasak, siap untuk ambil Anas dan Mussaab di sekolah. Balik rumah dan makan tengahari bersama. Anas dan Mussaab excited bermain car track yang ummi buat untuk Miqdad tadi. Siap ada tambahan background lagi. Anas, Mussaab dan Miqdad main sama-sama. Lepas main ambil pen dan kertas, buat aktiviti sendiri. Anas buka tv dan asyik menonton pula.


Jam 1.30, ummi naik ke atas bersama Miqdad. Miqdad tidur bersama ummi. Mussaab naik dan turun beberapa kali. Tak lepas mainannya di tangan. Dah bosan sangat, membebel dan menyanyi sorang-sorang. Diajaknya ummi turun ke bawah berkali-kali. Dikejutnya pula Miqdad yang tengah lena. Akhirnya Miqdad bangun juga. Jam 4, turun ke bawah. Anas seperti biasa, sambil menonton dan melukis dari tadi lagi. 


Ummi masak roti paratha. Anas dan Mussaab makan. Miqdad masih tiada mood, berbaring saja. Makan pun tak nak. Lepas makan roti paratha makan nasi pula. Baru pukul 5 petang, semua dah kelaparan. Miqdad masih menolak untuk makan. Dah siap abang-abang makan, Miqdad makan banana yang tinggal 2 biji di meja. Tak cukup, menangis nak lagi. Ummi ambil pisang yang difrozen (stok buat cekodok), defrost dan suapkan Miqdad. Habis sebiji pula. Lapar juga dia, tapi tak nak makan nasi.


Lepas makan menonton tv lagi. Mussaab pula melukis, sambil menonton. ‘Ditegur’ abi yang sedang memerhati dari cctv. Miqdad dah ceria , dah banyak cakap. Masing-masing melayan video ‘zombi’ pilihan Anas. Hai, tak jemu-jemu lagi dengan zombi. Adik-adik pun ikut melayan juga.


Jam 6 petang, layan kuiz di YouTube sama-sama. Anas sambil jawab soalan sambil mewarna. Main kuiz sampai jam 6.30. Lepas tu semua naik mandi dan siap berpakaian tidur. Sempat ummi kemas di ruang tamu dan kemas pakaian di atas. Mussaab sibuk melukis, Miqdad bermain tractor, Anas pula ambil Hp ummi dan asyik menatap gambar di galeri. 


Kemudian seperti biasa Mussaab membaca iqra’ dan ayat-ayat lazim, Anas membaca al-Quran dan hafazan. Malam ini sambung tafsir surah atTakwir hingga habis. Lepas tu sambung melukis dan mewarna. Miqdad minta ummi lukiskan aeroplane. Dah siap, ajak tidur. Anas dan Mussaab masih leka mewarna. Miqdad lena bersama lukisan tadi. Kemudian Anas dan Mussaab pula masuk dan siap untuk tidur. 


Hampir jam 9.30 malam, semuanya sudah lena dibuai mimpi. Alhamdulillah. Suasana kembali tenang dan sepi. Semoga bermimpi indah semuanya. Semoga hari esok menjanjikan yang lebih baik buat Anas, Mussaab, Miqdad dan kita semua. Semoga abi juga baik-baik dan dipermudahkan urusan di sana. Semoga kembali bertemu dan sentiasa bahagia bersama. Insya Allah. Ummi sayang semua.

0 comments:

Post a Comment