Sunday 17 September 2017 By: Naemah

MELAKA KAMI DATANG LAGI

Sabtu 16/09/17

Kami sekeluarga berpeluang menjejakkan kaki sekali lagi ke Melaka. Bukan sekadar melawat negeri yang masyhur dengan sejarahnya ini. Tapi Melaka juga tempat kami sekeluarga pernah mencipta sejarah dan kisah manis bersama. Maklumlah, hampir 3 tahun menetap di sana. Dari Anas kecil hingga lahirnya Mussaab, tentu banyak kisah dan cerita kami di sini :)

Kami bertolak dari rumah jam 10.30 pagi. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 2 jam. Kami singgah makan di sebuah kedai makan di Tg Agas (sempadan negeri 9 dan melaka). Asam pedas claypot menjadi pilihan di samping lauk pauk yang lain. Alhamdulillah. Berselera makan semuanya. Selepas makan, kami menyambung perjalanan ke Melaka

Pantai Pengkalan Balak menjadi destinasi pertama kami. Anas dan Mussaab seronok mandi dan bermain di pantai. Miqdad juga seronok dapat main pasir dan air bersama abang-abang. Agak lama kami di pantai. Memang niat asalnya nak bawa anak-anak ke pantai. Dan kami tiada merancang untuk ke mana-mana memandangkan kami tak bercadang untuk bermalam di Melaka. 




Seronok main pantai


Selepas mandi di pantai, suamiku membawa kami ke Tanjung Bidara. Kami menyusur masuk ke Taman Bidara Palma, menjenguk rumah sewa pertama kami dahulu. Masih sama keadaannya, tiada yang berubah. Cuma mungkin penduduknya lebih ramai memandangkan banyak rumah baru yang dulunya terbengkalai kini sudah ada penghuni. Kami juga ke pantai Tanjung Bidara, sekadar melihat keadaan di sana.

Rumah sewa taman bidara palma


Kemudian sambung perjalanan. Singgah solat di masjid berdekatan pantai puteri, dan ke bandar melaka. Juga tak singgah ke mana-mana, hanya melihat suasana bandar Melaka dari dalam kereta. Jalan juga agak sesak dengan kehadiran ramai pengunjung. Parking tiada, maka kami teruskan perjalanan untuk balik. Tak dapat nak tunaikan permintaan Anas untuk naik ke menara taming sari.  

Coconut shake klebang pastinya tak dilupa. Walau terpaksa beratur panjang, relakan juga. Alhamdulillah. Dalam cuaca yang agak panas, coconut shake terasa sangat nikmat :)

Dalam perjalanan balik, lalu pula Taman Bertam setia, rumah sewa kami yang kedua. Sekadar melihat dari jauh. Nak masuk pun tak boleh :)

Selepas itu kami meneruskan perjalanan balik. Singgah solat dan makan, dan tiba di rumah lebih kurang jam 9 malam.

Alhamdulillah, sebuah perjalanan yang dipermudahkan. Yang penting anak-anak happy dapat mandi pantai. Dan aku pula, terasa terimbau kenangan lalu bila dapat menjejaki tempat-tempat yang pernah menjadi kenangan kami satu ketika dulu.

Syukur pada Allah di atas kehidupan lalu dan kehidupan hari ini. Alhamdulillah.





Cahaya mata penyejuk hati. Anas dan Mussaab pernah tinggal di Melaka. Miqdad pula kali ke2 menjejakkan kaki ke Melaka.

0 comments:

Post a Comment