Monday 18 September 2017 By: Naemah

TAK TAKUT LAGI

Sedar tak sedar dah hampir setahun Anas bersekolah. Dalam tempoh hampir setahun ini, akulah yang ulang alik hantar dan ambil dia dari sekolah yang jaraknya lebih kurang 1km. Sesekali suamiku yang ambil tugasku, tapi kerana kekerapan suami bertugas, akulah yang setia menggalas tanggungjawab. Kadangkala suami akan tolong jagakan anak yang kecil, dan kebanyakan masanya aku perlu bawa sekali Mussaab dan Miqdad ke sekolah. 

Oleh kerana hampir setiap hari 'memandu' ke sekolah, maka hari ini skill memandu dah semakin baik. Alhamdulillah. Oleh kerana 'terpaksa', dapat juga aku buktikan pada diri sendiri yang aku mampu memandu seperti wanita lain juga.

Bukan nak berbangga, tapi inilah hakikatnya. Dulu takut sangat nak pandu kereta. Lesen memandu yang aku dapat tahun 2010, tahun 2017 barulah dirasakan berguna dan berbaloi :D Benarlah orang cakap. Awal-awal je takut-takut. Bila hari-hari bawa, hilang dah rasa takut tu.

Ya. Inilah pengalaman aku. Aku akui masih belum cekap, tapi yang penting rasa takut di jalan raya sedikit demi sedikit hilang. Bukan sekadar ke sekolah Anas, aku juga pernah memandu lebih jauh dari itu. Tapi taklah jauh sangat. Dalam lingkungan 5km saja kot :D Itupun jika terpaksa.

Ada lebih kurang 2 bulan lagi Anas akan bersekolah sebelum bercuti panjang. Tugasku menghantar dan mengambil dia masih diteruskan. Berbanding awal persekolahan dulu, sekarang dah semakin 'berani'. Rasa takut dan teragak-agak berjaya diatasi. Alhamdulillah, sepanjang tempoh memandu tiada insiden yang tak diingini berlaku. Moga Allah lindungi. Apatah lagi dengan membawa anak-anak, aku harapkan Allah sentiasa menjaga kami. 

Insya Allah, di masa akan datang akan lebih baik. Aku juga bukan nak ke mana-mana. Cuma bila ada keperluan mendesak, dan ketika suami tiada di rumah, sekurang-kurangnya aku tak rasa sukar untuk bergerak dan memenuhi keperluan :) 




Kereta kami yg comel :)





Penumpang setia yang sentiasa comel :)


0 comments:

Post a Comment