Tuesday 19 September 2017 By: Naemah

KAKAK IPAR

Terasa nak menulis tentang kakak ipar pula :) hmm..siapa kakak ipar? Kakak ipar kita dah tentulah isteri abang-abang kita atau boleh jadi juga kakak kepada suami kita :) semua orang pasti tahu kan.

Aku ada 3 orang kakak ipar (isteri abang). Yang pertama dan yang kedua memang aku tak sedar bila mereka hadir dalam hidup aku. Sebab jarak umur antara aku dengan abang sangat jauh. So, bila masa mereka kahwin aku langsung tak ingat :D

Yang ketiga pula agak lama juga, masa aku tingkatan tiga mereka berkahwin. So,aku sedarlah tentang kehadiran kakak ipar yang seorang ni :)

Nak highlight kan, bahawa aku sayang kakak-kakak ipar aku. Lepas aku sendiri berumahtangga dan menjadi kakak ipar, aku lebih menyedari hakikat seorang ‘kakak ipar’ dan lebih menghargai kewujudan mereka dalam hidup aku :)

Kenapa? 
Sebab aku sendiri tak mampu nak jadi seorang ‘kakak ipar’ sebaik mereka. Baik sangat ke? Hmm... ye baik. Jauh lebih baik dariku.

Yang pertama, yang sangat berlemah lembut denganku dari aku kecil sampai aku tua bangka :b yang kedua, yang tak pernah ambil hati dengan sikapku yang kadangkala agak ‘kurang sopan’ pada seorang yang bernama kakak. Tak berubah layanan dan sapaan setiap kali bersua :) Yang ketiga, yang ramah menyapa, rajin bertanya khabar dan berkongsi cerita , dan baik setiap masa. Yang pasti, dari aku kecil sampai sekarang belum ada episod aku sakit hati atau terasa hati dengan mereka :) Dan mereka tak ada pula menunjukkan tanda yang mereka juga sakit hati dan tak suka padaku. Yelah, dulu kecik-kecik perangai pun agak tak senonoh dan suka buat hal juga :b

Kini, bila aku sudah berumahtangga dan dapat title ‘kakak ipar’ pada 5 orang adik ipar...wah. Aku rasa aku perlu banyak belajar untuk menjadi kakak ipar yang baik pada adik-adik iparku *_* 

Dan sesungguhnya aku belajar; untuk tidak terlebih dahulu mengharap orang baik dengan kita, sebaliknya kita dulu yang perlu cuba beri yang terbaik untuk mereka. Dan yang penting, jaga hubungan dengan mak mertua setiap masa. 

Namun begitu, kita adalah kita. Bagaimana kita kagum pada orang lain, kita akan lebih selesa menjadi diri sendiri. Usah paksa jadi peramah jika selama ini kita seorang yang pendiam. Tak perlu banyak bercerita jika memang kita bukan jenis banyak mulut. Tak perlu juga nak pening kepala memikirkan macamana nak jadi kakak mithali kalau kita sememangnya tak pernah ada adik :D just be ourself. Dan jauhi sikap yang boleh membuat orang sakit hati.

Buat adik-adik ipar, mohon maaf atas kekurangan sebagai seorang ‘kakak’. Seriously rasa kekok sangat bila anak bongsu yang tak pernah rasa jadi kakak tiba-tiba kahwin, jadi kakak ipar pulak :) terasa sangat tak mampu nak buat adik-adik sayang dan gembira ada kakak seperti ini. Tapi tak apalah, selagi diri ini diterima seadanya dalam keluarga itu, dah cukup untuk aku rasa aku sebahagian dari mereka semua ;)

Insya Allah, mana yang kurang kita sama-sama perbaiki :)





0 comments:

Post a Comment