Thursday 14 September 2017 By: Naemah

IKTIBAR DARI SEBUAH MUSIBAH

14/9/17: Malaysia digemparkan dengan berita kebakaran sekolah tahfiz darul quran ittifaqiyah, keramat dengan jumlah kematian melebihi 20 orang. Innaalillah wa innaa ilaihi roojiun.

Dengan jumlah kematian yang sangat besar, ia pastinya sangat menyentap dan menyayat hati setiap orang yang mendengarnya. Insya Allah, syurga buat anak-anak penghafaz alQuran semuanya. Insya Allah, mereka sedang berbahagia di sana.

Tak tergambar perasaan setiap ibubapa mangsa. Tak mampu untuk aku meletakkan diriku di tempat mereka. Sayu, syahdu, sedih, segala rasa yang mencengkam jiwa. Terbayangkan anak-anak sendiri. Berat rasanya ujian sebegini.

Namun Allah lebih mengetahui. Segala takdirNya terkandung hikmah. Dan Dia menguji hanya pada yang mampu menanggungnya. Maka aku percaya, setiap ibubapa yang berhadapan dengan ujian kehilangan anak ini mampu menghadapinya bersama kekuatan yang tak lain, dari Allah juga.

Video insiden kebakaran tersebar, gambar mangsa tersebar, namun satu pun aku tak tergamak untuk melihat dan menontonnya. Biarlah yang berlaku, sudah memang ditakdirkan berlaku. Tak perlu dipanjangkan dengan cerita atau gambar. Biar yang berkewajiban saja menjalankan tugas selanjutnya. 

Allah maha Kuasa. Setiap yang berlaku ada hikmahnya. Yang sudah pergi, insya Allah damai dan bahagia di sana. Yang kehilangan, kita doakan kekuatan dan ketabahan buat mereka. Dan kita pula, ambil semua ini sebagai pengajaran, peringatan dan muhasabah. Yang hidup akan mati. Dan ujian Allah pasti datang dalam apa jua bentuk. 

Semoga kita semua dilindungi dari segala musibah dan ujian yang tak mampu kita tempuhi. Allah. Ujilah kami dengan kebaikan, yang lebih mendekatkan kami kepadaMu. Aameen.

0 comments:

Post a Comment