Saturday 8 October 2016 By: Naemah

BERJUANG DALAM KESAKITAN

 

Ayuh melihat pada perjuangan seorang ibu. Ibu kita semua, dan kita yang sudah bergelar ibu atau bakal bergelar ibu.

Melahirkan anak, antara bentuk perjuangan seorang wanita, juga seorang ibu untuk melahirkan seorang khalifah di muka bumi ini. Seorang insan hanya lahir dari seorang ibu. Hanya seorang ibu. 

Hebat kuasa Allah. Dalam wanita dipandang lemah, hakikatnya Allah menjadikan wanita itu sangat kuat.

Berjuang dalam kesakitan. Ya, itulah hakikat yang perlu ditempuh oleh seorang ibu. Sakit itu menjadi syarat buat seorang ibu untuk bertemu anak yang dikandungnya. Cuma sakit itu mungkin berbeza pada setiap wanita. Ada yang menanggung sakit yang lama, ada pula yang sekejap saja. Sakit itu pula bergantung pada ketahanan diri kita juga. Ada insan yang daya tahannya kuat, ada pula yang sebaliknya. Maka meski pada tahap kesakitan yang sama, daya tahan setiap wanita itu boleh jadi berbeza. 

Pengalaman aku sendiri, melahirkan anak pertama dan kedua, ada sedikit berbeza dari sudut menanggung sakitnya. Anak pertama, lebih kurang 8 jam melawan sakit sebelum melahirkan. Anak kedua pula, lebih kurang 4 jam. Kalau nak bayangkan sakit yang bagaimana, seperti tak terbayang. Tunggu saja, saat itu datang lagi. Yelah, anak ketiga ini pun dah tak lama lagi akan lahir ke dunia. Berdebar, tapi insya Allah sudah bersedia. Mohon Allah permudahkan. 

Dalam kesakitan itu, tetap perlu terus berjuang dengan sepenuh tenaga, agar yang dikandung selamat lahir ke dunia. Berjuang sebaik mungkin, tanpa mengalah. Cuba dan cuba lagi. Walau ketika itu ibarat sedang berjuang antara hidup dan mati. Menanggung sakit, memerah tenaga, hingga terdengar tangisan si kecil yang akhirnya selamat lahir ke dunia :')

Allah... begitu sekali perjuangan seorang ibu untuk melahirkan seorang zuriat ke dunia ini. Antara lelaki dan wanita, Allah memilih wanita untuk sebuah perjuangan yang sangat mulia ini. Dalam lemahnya wanita, tersimpan kekuatan yang sangat luar biasa. 

Penghayatan tentang perjuangan seorang ibu. Pujukan buat diri yang mendambakan ketenangan menanti saat saat kelahiran khalifah kecil ini. 

Semoga Allah permudahkan. Aameen.

0 comments:

Post a Comment