Wednesday 13 May 2020 By: Naemah

ANAS DAN MUSSAAB: RINDU NAK SEKOLAH



Sudah 2 bulan berlalu. Sejak PKP diumumkan, bermakna sudah dua bulan juga Anas dan Mussaab terhalang untuk kembali ke sekolah seperti biasa. Sudah dua bulan.. berkurung dan terperap di rumah, tidak ke mana-mana. Sama juga seperti anak-anak yang lain. Hanya bebas di rumah sendiri sahaja.


Anas dan Mussaab sudah menyatakan rindu nak kembali bersekolah. Sudah mula ‘bosan’ dengan rutin di rumah yang hampir sama setiap hari. Belajar secara online, dah tentu tak seperti belajar di sekolah. Ummi yang kadang-kadang terlebih garang, dah tentulah makin tak seronok jadinya belajar di rumah ,:) ummi pun hanya bergantung pada tugasan dan kerja yang diberi oleh guru, tak boleh nak bagi extra. Tak sempattt...


Hari-hari dipenuhi dengan aktiviti menonton video di YouTube, main lego, melukis, main kat luar rumah, dan yang sewaktu dengannya. Belajar tak lama sangat pun, banyak main dan buat hal sendiri je masing-masing. Lama kelamaan, bosan juga. 


Kini dah hari ke-20 berpuasa. Anas masih cukup puasanya. Mussaab pula dah masuk 16 hari berpuasa. Kira banyak jugalah tu. Hari tu cukup 10 hari abi belanja makan MCD. Hari ni cukup 20 hari abi belanja KFC pula. Alhamdulillah. Untuk raikan Anas dan Mussaab yang berpuasa walaupun ada saja dugaan. Walaupun setiap hari masih mengadu lapar :) berbaki 10 hari sahaja lagi. Moga terus bertahan ya Anas dan Mussaab.


Raya pun dah dekat. Tapi nampaknya tak boleh balik kampung juga kerana masih dalam tempoh PKP. Sekolah tak boleh, balik kampung tak boleh, ke mana-manapun tak boleh. Sabarlah anak-anak sekalian. Ini semua ujian daripada Allah. Bertahanlah dulu.  


Tetap bersyukurlah, kita punya kediaman yang selesa, ahli keluarga yang cukup, makan minum yang terjamin, berbanding mereka yang tak punya-semoga diberi kemudahan dan kelapangan juga buat mereka. 


Dalam situasi semasa sekarang, ummi pun tak pasti bila Anas dan Mussaab akan kembali bersekolah. Yang pasti bukan dalam masa yang terdekat. Ummi tahu Anas dan Mussaab dah teringin sangat nak kembali ke sekolah. Jumpa kawan-kawan, belajar macam biasa, tapi apa boleh buat. Keadaan masih belum mengizinkan.


Di bulan Ramadan yang penuh berkat dan mulia ini, moga Allah angkat doa kita semua, agar covid-19 tak lagi membelenggu dan menghantui kita semua. Moga berakhir episod sukar ini. Moga akan kembali kehidupan normal yang lebih baik. Dan moga kita akan menjadi hambaNya yang lebih bersyukur. Insya-Allah 









0 comments:

Post a Comment