Wednesday 20 May 2020 By: Naemah

PKP: KELUAR RUMAH BUAT PERTAMA KALINYA



18.3.2020-19.5.2020

Dari bermula Perintah Kawalan Pergerakan , langsung tidak keluar ke mana-mana kecuali halaman rumah sendiri. Sejarah sangat kan! Belum pernah terjadi. Covid-19 punya angkara. 


Selepas diumumkan PKPB, suami pernah bawa anak-anak pusing-pusing dengan kereta kat jalan luar sana. At least anak-anak dah melihat ‘dunia’ sebelum ummi. Ummi pula hanya duduk di rumah. Benar-benar patuh pada arahan pemerintah :)


Akhirnya pada tarikh 20.5.2020 perlu keluar rumah juga atas keperluan iaitu untuk memenuhi temujanji Suri di Klinik Kesihatan Rinching Tengah. Suri dah cukup umur 9 bulan, kena cucuk vaksin seterusnya (yang terakhir ialah pada usia 6 bulan-belum PKP lagi masa tu). Walaupun rasa berat hati nak jejak klinik, tapi perlu tunaikan tanggungjawab dan hak anak. Alhamdulillah suami ada di rumah. Boleh tinggalkan anak-anak dalam jagaan suami.


Setelah sekian lama, hari ni berpakaian ‘elok’ sebab nak keluar rumah. Anak-anak yang dah lama tak tengok ummi bersiap, sorang-sorang memuji, baju cantik, tudung cantik, kelakar pulak rasanya. Padahal tudung dan baju yang dah selalu pakai sebelum ni :D semua excited nak hantar ummi ke klinik. Seronok dapat naik kereta, tengok pemandangan luar. Lepas hantar ummi dan Suri di klinik, balik semula bersama abi.


Di klinik, oleh kerana pertama kali datang semenjak PKP, melihat sedikit kelainan cara berurusan di sini. Sampai-sampai je di depan pintu klinik tu kena cuci tangan dan cek suhu, kemudian lepas ambil no.giliran duduk di kerusi yang dijarakkan tempat duduknya. Benda ni dah jadi norma baru di semua tempat, tapi untuk aku, segalanya first time. 


Kat dalam klinik, pakaian nurse pun dah lain. Semua tertutup litup. Ibu-ibu dan pesakit yang datang pun semuanya pakai mask. Pelik Suri melihatnya. Suri langsung tak ‘berbunyi’, asyik memerhati orang sekeliling. Nasib baik tak nangis sementara menunggu giliran dipanggil .


Alhamdulillah urusan di klinik tak lama. Tak sampai sejam pun. Dah siap, call suami dan dia datang ambil bersama anak-anak. Sebelum balik suami bawa pusing-pusing kawasan kampung (Rinching Hulu), lepas tu terus balik ke rumah.


Alhamdulillah di atas nikmat ‘kebebasan’ hari ini yang sebelum ini hanya dianggap biasa. Bila kebebasan ini disekat, barulah tahu betapa ia sebuah nikmat yang sangat besar. Pertama kali keluar setelah lama berkurung, rasanya agak luar biasa. Pemandangan yang biasa dilihat, semua memberi rasa dan pesona. Syukur pada Tuhan yang masih memberi peluang. Biar untuk sebentar cuma.


Tak pasti berapa lama lagi perlu ‘dikurung’ di kediaman sendiri. Moga Allah beri kesabaran bersama tiap ujianNya. Ujian ini tak akan selamanya kan? Pasti akan berakhir. Tiap yang kelam pasti akan bertemu cahayanya. Dengan izin Dia. Insya Allah :)











0 comments:

Post a Comment