Friday 15 May 2020 By: Naemah

SURI LILYANA: 9 BULAN





Alhamdulillah genap usia Suri 9 bulan. Syukur ummi panjatkan kepada Allah yang menghadirkan Suri dalam hidup ummi, abi dan abang-abang Suri. Syukur Suri membesar dengan sangat baik.


Sehingga usia ini, Suri sudah boleh berpaut dan berdiri. Melangkah perlahan dengan bantuan, dan masih kerap jatuh ke lantai. Mulut kadang-kadang banyak ‘berbunyi’ juga. Aaa..baa.. senyum dan tertawa, sangat manis dan comel dengan 6 batang giginya :)


Bab makan, Suri sangat susah nak makan. Setiap kali memang kena ‘paksa’ sebab Suri langsung tak nak buka mulut bila nak disuap makan. Adakala berjaya, adakala tidak. Bab menangis, memang juara. Tak boleh tengok ummi bangun sikit, terus menangis. Memang susah sikit nak buat kerja sekarang. Kena menyorok nak larikan diri dari Suri. Tidur pun sama, nak berkepit saja. Kalau tak, sekejap saja.


Pada usia 8 bulan setengah, Suri demam buat pertama kali. 3 hari demam, risau ummi dibuatnya. Banyak merengek, langsung tak boleh ditinggal bersendirian. Alhamdulillah Abi ada, Abi uruskan hal-hal yang lain termasuk memasak dan layan abang-abang Suri. 


Dah 9 bulan suri ada dalam kehidupan ummi dan abi. Ummi bahagia dan bersyukur sangat. Hakikatnya kehadiran suri satu anugerah yang tak ternilai harganya. Ummi mendapat pengalaman baru sebagai ibu, di samping belajar membiasakan diri dengan menjaga seorang anak perempuan. Ummi cuba untuk beri yang terbaik. Insya-Allah.


Sejak PKP, dah 2 bulan Suri terkurung di rumah tak kemana-mana. Abang-abang pun setiap hari dan setiap masa di rumah. Suri pun dah biasa dengan suasana riuh rendah di rumah ni :) Insya Allah minggu depan suri akan ke klinik untuk penuhi temujanji. Kali terakhir ke klinik masa suri umur 6 bulan. Dah agak lama juga. Semoga Allah permudahkan urusan suri nanti. Insya Allah.


Sampai di sini saja catatan ummi bersempena usia suri 9 bulan. Doa ummi sentiasa untuk Suri. Moga membesar menjadi hamba Allah yang suci dan terpelihara. Yang terjaga maruah dan terhias peribadi dengan akhlak yang mulia. Moga membesar sihat, ceria, dan bahagia setiap masa. Ummi sayang Suri. Semua sayang Suri. Baik-baik saja ya sayang :)










0 comments:

Post a Comment