Thursday 21 May 2020 By: Naemah

DIARI RAMADAN 2020



Ramadan kali ini mencatat sejarah buat keluarga kecil kita ini. Berpuasa di musim wabak menyebabkan kita semua terhalang untuk balik ke kampung walaupun sekejap. Rindu usah cakap, dah lebih 2 bulan tak jumpa keluarga di kampung :,(


Kerana PKP, Anas dan Mussaab tidak dapat ke sekolah dan belajar di sekolah seperti Ramadan yang lepas. Tak dapat berjumpa kawan dan share cerita puasa masing-masing :) lagi bersejarah, bila di sepanjang Ramadan kali ini Abi ada bersama. Memang satu rahmat yang sangat besar. Alhamdulillah :)


Sebulan Ramadan, cukup ahli keluarga kita. Setiap hari bersama-sama. Menjalani rutin di rumah yang hampir sama setiap hari. 


Bangun bersahur seisi keluarga. Suri belum miss lagi ‘sahur’ dia. Ummi bangun, dia pun bangun :) Miqdad kadang-kadang bangun sahur juga, tapi kebanyakan masanya bangun selepas subuh. Anas dan Mussaab pula memang akan bersahur setiap hari, walaupun dalam keadaan yang kurang berselera untuk menjamah makanan. Alhamdulillah masih cukup puasa Anas. Mussaab pula dah tinggal 5 hari. Ok jugalah tu untuk Mussaab yang baru berusia 6 tahun dan first time berpuasa.


Lepas sahur, solat subuh berjemaah, dan baca Al-Quran. Kemudian ummi mandikan dan tidurkan Suri sekejap sebelum ‘masuk kelas’ dengan Anas dan Mussaab sekitar jam 8 pagi. Anas menjawab soalan di web Selangor Tutor, Mussaab pula ‘berguru’ dengan Teacher Yana di Google Classroom. Dah selesai semua, masing-masing dengan aktiviti bebas. Setiap hari (tak kira masa) akan masuk nota/latihan dari guru-guru kelas Anas melalui group whatsapp. Ummi kena selalu pantau dan pantas agar tak tertangguh dan tak ter’miss setiap tugasan yang diberikan. Alhamdulillah setakat ni semuanya berjalan lancar. Walaupun tak ke sekolah, masih ada medium untuk belajar walaupun takkan sama dengan belajar di sekolah.


Aktiviti sendiri mereka; menonton YouTube, main game di iPad, main lego, melukis, mandi kolam, dan aktiviti sampingan yang lain. Ada waktu tertentu di’kerah’ berkemas rumah. Pada hari tertentu, lipat kain baju pula. Anas dan Mussaab, jarang sekali nak tidur siang. Baru sekali dua agaknya. 


Zohor dan Asar, solat berjemaah. Dan sambung dengan aktiviti sendiri lagi. Ummi dan Abi akan sesekali join, bulan puasa ni ummi pun kering idea nak plan aktiviti menarik. Tambahan pula Suri sekarang sangat-sangatlah clingy girl, pantang ummi bergerak. Memang tak jadi kerjalah.. asyik kena duduk dekat dia. Abi pula, banyak kerja rumah yang dia kena buat. Masak pun dia, hal-hal lain juga selalunya dia. Meeting pun boleh dikatakan hari-hari juga. Maka ‘terbiar’ Anas, Mussaab dan Miqdad dengan aktiviti sendiri. Maaf ye semua :(


Saat paling ditunggu ialah saat berbuka puasa seisi keluarga. Semua menu boleh dikatakan yang direquest oleh Anas dan Mussaab setiap hari. Abi dan ummi cuba penuhi, walau sering saja menu yang sama yang diminta ,:) oh ya, sementara tunggu waktu berbuka layan drama ‘Korban Kasih’ yang dah jadi drama favourite seisi keluarga sepanjang Ramadan :D


Lepas berbuka, solat Maghrib berjemaah dan buat aktiviti bebas sementara menunggu isyak. Suri ummi tidurkan dulu, kemudian solat isyak berjemaah, dan ready untuk tidur. Anas dan Mussaab tak  sempat terawih, dah mengantuk sebab siang memang tak tidur. Miqdad pula adakalanya tidur awal, adakalanya akan tunggu sehingga ummi dan abi selesai solat terawih untuk temankan dia tidur. Suri ada ketikanya lena tidur sehingga ummi dapat sempurnakan terawih. Ada kalanya pula belum sempat selesai dia dah menangis. Terpaksa la skip dulu terawih ummi. Anas dan Mussaab, bila dah tidur, nyenyak dan lena hingga ke esoknya. Alhamdulillah :)


Begitulah kisahnya. Rutin yang hampir sama sepanjang Ramadan ini. Oleh kerana tak boleh ke mana-mana, di rumah sahajalah dengan rutin yang sama. Namun setiap hari tetap ada kisah tersendiri. Ada masa tenang, ada masa tegang. Begitulah lumrahnya hidup. Apatah lagi setiap masa bersama. Akan ada saja ceritanya. 


Kini sudah pun di penghujung Ramadan. Sedih pulak rasanya. Rindukan sahur, rindukan saat gembira berbuka puasa, rindukan terawih berjemaah dengan abi setiap hari, rindukan semua yang tak mungkin dapat pada bulan-bulan selain Ramadan. 


Semoga Allah terima puasa kita. Semoga Allah redha dengan setiap urusan kita. Semoga Allah kasih dan cinta pada kita. Semoga Allah kurniakan kesihatan dan kebaikan buat kita. Semoga Allah lorongkan kita ke jalan yang benar. آمين



Buat biskut raya; dapatlah 2 jenis setakat ni :)













0 comments:

Post a Comment