Monday 30 December 2019 By: Naemah

CAMERON HIGHLAND: SEPINTAS LALU


Entri terakhir sebelum masuk tahun baru 2020 :)


Menjelang cuti akhir tahun persekolahan;

Selepas seminggu berada di rumah

Selepas hampir 3 minggu berada di kampung 

Selepas lebih kurang 10 hari pula berada di rumah

Akhirnya dapat juga ‘bercuti’ satu family ke Cameron Highland selama 2 hari 1 malam 

Alhamdulillah, walau agak singkat masanya namun tetap memberi kepuasan tersendiri 

Walaupun Cameron Highland adalah tempat yang sering dituju, tetap ia menjadi lokasi percutian yang menyeronokkan (at least untuk ummi :D)


Pada 28/12/19, seawal 5 pagi bertolak meninggalkan rumah (Semenyih). Singgah solat subuh di R&R Rawang, singgah breakfast di R&R Tapah, singgah sekejap di Air Terjun Lata Iskandar, dan akhirnya sampai di Cameron Highland sekitar jam 11 pagi. Kami menginap di Homestay (Khor’s Apartment) yang terletak di Tanah Rata -Rm 220 semalaman. Apartment ni memang sangat selesa untuk keluarga kami sebab ianya mempunyai 3 bilik dengan 3 katil queen, siap extra bantal dan toto lagi. Nak tambah ahli keluarga lain pun boleh sangat!


Sebelum check in, kami ke Taman Agroteknologi Mardi, kemudian makan tengahari di medan makan yang berdekatan, lepas check in, rehat, solat dan tidur di bilik sehingga asar. Jam 5 petang, keluar membeli makanan di pasar malam, kemudian pusing-pusing di sekitar tanah rata, dan kemudian lepaskan anak-anak bermain sepuasnya di Taman Pertabalan Tanah Rata, tempat yang memang anak-anak suka datang :) dah nak dekat masuk waktu maghrib, kami meninggalkan taman dan menuju ke penginapan. Penat dan mengantuk sangat. Lepas makan malam, solat, akhirnya tidur awal semua. 


Hari kedua, bersedia untuk balik kampung (kali kedua). Kami meninggalkan apartment sekitar jam 8 pagi. Breakfast dulu di sebuah kedai makan di Brinchang, kemudian naik ke Big Red Strawberry Farm, minum kopi, makan ais krim, salad dan fire cracker, dan terus meninggalkan tempat itu bila pengunjung pun dah semakin ramai. Maklumlah, hari minggu dan masih di musim cuti persekolahan. Jalan dah mula sesak, syukurlah kami keluar lebih awal. Kalau tak, tak tahulah jam berapa baru boleh keluar dari kawasan Cameron Higland. Sebelum balik beli sedikit jagung dan sayur untuk dibawa pulang. 


Alhamdulillah, sekitar jam 10.30 pagi kami dah turun dari Cameron Highland dan menuju ke kampung. Sampai di rumah Mek di Jeli jam 2 petang, berehat dan bermalam di rumah mek malam ni. Esok paginya ke Kota Bharu rumah mak mertua pula. Juga tak lama, sebab cuti sekolah sudah sampai ke penghujungnya. Insya Allah malam ini akan bertolak balik ke Semenyih-bawa sekali adik ipar yang nak balik UIA. Semoga Allah permudahkan musafir kami.


Alhamdulillah untuk ‘perjalanan’ ini. Menutup tirai 2019, dapat habiskan masa berkualiti dengan setiap ahli keluarga tercinta. Dapat juga anak-anak berjalan makan angin selain balik kampung.


Alhamdulillah. Semoga Allah memberkati musafir dan setiap langkah perjalanan kami. آمين



Breakfast di R&R Tapah








Di Lata Iskandar 









Dah sampai Cameron Highland 

(Banyak sangat gambar ni)
































































0 comments:

Post a Comment