Sunday 15 December 2019 By: Naemah

MENDAMBA BERKAT DI ALAM BERUMAHTANGGA





Aku nak tulis sikit pasal ‘keberkatan’ di dalam rumahtangga. Aku rasa tak layak pun nak berceramah panjang berkenaan tajuk ni. Ilmu rumahtangga aku pun masih cetek . Sekadarnya sajalah, tak setuju pun tak mengapa :) sama-samalah kita menegur dan bermuhasabah.


Kalau ditanya pada aku, apa yang aku mahu dalam sebuah perkahwinan? Jawapan aku, aku mahukan KEBERKATAN. Anda pula mahukan apa? Kerana pada aku, bila ada berkat, segalanya akan dapat diharung bersama kasihnya DIA (maksudnya dengan MUDAH). Baik senang baik susah, baik ketika bergembira, baik ketika menempuh ujian, bersama ‘berkat’ ini segalanya akan baik-baik saja. Insya Allah. 


Bagaimana mendapat berkat dalam rumahtangga? Pertamanya, kita tak mulakan ikatan kita (sebelum ikatan pernikahan) dengan dosa. Straight to the point, ‘jangan bercinta!’ (Ayat tegas) kerana bila dah bercinta, di situ permulaan dalam mengumpul dosa. Dosa merindu, dosa angau dan fantasi yang bukan- bukan, dosa bercakap dan bertemu berduaan, dosa bersentuhan, dan yang lain. Dosa yang lebih dari itu, apatah lagi (atau kita merasa dosa itu remeh?)


Bila kita sudah mulakan dengan dosa (yang mengundang murka Allah) bagaimana kita mahu meraih berkat dalam kehidupan berumahtangga- andai kita tak bertaubat!


Ada orang kata, ramai saja yang hidup bahagia sampai ke hujung hayat walaupun mereka dulu bermula dengan bercinta. Ramai juga yang bercerai berai walaupun tak pernah bercinta. 


Aku pun tak pandai nak mengulas panjang. Pokok pangkalnya ke mana kita mahu membawa perkahwinan kita ini? Bukan aku maksudkan, yang tak bercinta itu confirm lebih baik dari yang bercinta. Rumusannya bukan begitu. 


Persoalannya: Kerana setiap orang dambakan bahagia dan redha Allah (till jannah katanya), Kenapa sanggup kita mulakan dengan cara yang Allah tak suka? Dan tanpa ‘taubat’ atas dosa lalu apakah kita tetap rasa bangga dengan ‘kebahagiaan’ yang masih dikecapi hari ini? - Ya, Alhamdulillah syukurlah Allah mentakdirkan bahagia, tapi bertaubatlah ya! Mudah-mudahan lebih berbahagia. Insya Allah.


Jangan marah dan jangan ada yang terasa hati dengan coretan ini. Aku tahu di zaman moden ini sangat jarang orang tak bercinta. Bukan kerana aku tak bercinta, maka aku rasa aku lebih baik dan lebih bahagia. Hakikatnya, dosa aku yang menggunung tu Allah tutup, lalu nampaklah macam baik-baik je. Aku pun hamba berdosa. Dalam mengingatkan insan lain untuk bertaubat, sebenarnya nak ingatkan aku juga untuk selalu bertaubat. 


Itu baru bab bercinta. Belum lagi masuk bab di alam rumahtangga; apa pengisian bersama? Apa usaha ke arah keharmonian rumahtangga? Yang penting di mana kita letakkan Allah dalam kehidupan berumahtangga kita?


Setiap orang mahukan rumahtangga aman bahagia. Setiap orang mahukan keredhaan Allah dan dapat bersama pasangan sampai syurga. Jomlah, kita sama-sama baiki diri. Bukan saja mahu lebih baik untuk pasangan, tapi nak jadi yang lebih baik di pandangan Tuhan. Moga Allah ampunkan dosa-dosa kita, jangan berbaki dosa dalam ikatan perkahwinan kita ini. Biar suci, barulah datang berkat. Barulah bahagia sejati benar-benar akan dirasa. Insya Allah.


Sekali lagi, aku menulis bukan kerana aku sempurna. Aku juga banyak dosa, sedang berusaha memperbaiki diri. Nasihat ini untuk muhasabah diri aku sendiri.

0 comments:

Post a Comment