Wednesday 18 December 2019 By: Naemah

DAH BALIK RUMAH

(29/11/19-17/12/19)


Lebih kurang 18 hari berada di kampung, akhirnya balik ke rumah. Anak-anak semua dah tak sabar nak kembali. Mungkin sebab di kampung banyak main sesama sendiri saja. Sepupu jauh tak sempat nak jumpa. Sepupu dekat pun, jarang-jarang dapat jumpa. Paling frust, tak dapat jumpa Umar, Uwais dan Urwah yang dah balik ke Sabah. Mereka balik rumah nenek, Anas dan adik-adik berada di rumah mek. Abi pula di laut, maka TakdirNya tak dapatlah bersua. Insya Allah ada rezeki boleh jumpa. Tak pun nanti kita ke Sabah lagi :D


Balik hari tu pun hujan memanjang. Banyak duduk dalam rumah je. Sempat sekali main banjir kat rumah pok ngoh. Semalam balik, diberitahu banjir teruk melanda kampung. Kesian sangat, kereta dan motor Pok ngoh tak sempat diselamatkan. Alhamdulillah rumah Mek di atas bukit, so tak pernah banjir la setakat ni.


Hari tu abi balik kampung menaiki viva sebab tiba-tiba kereta lagi satu tu ada masalah dan terpaksa hantar ke bengkel. Dengan viva tulah juga kita balik ke Semenyih. Agak sesak juga, 6 orang semuanya dengan barang-barang lagi. Carseat Suri pun tak boleh nak letak sebab akan menyempitkan lagi ruang. Terpaksa la ummi pangku Suri dari Kelantan ke  Semenyih. Alhamdulillah selamat sampai, dan perjalanan juga sangat dipermudahkan oleh Allah. Syukur sangat. Cuma biasa la, drama-drama swasta dengan anak-anak kecil bersilih ganti di dalam perjalanan yang panjang ni. Tapi takpe, bila dah besar semua dah tak adalah momen-momen macam ni lagi kan?


Kini sudah hari ke-2 berada di rumah sendiri. Rumah masih tak terurus baik. Nak kena kemas sana sini. Tapi perlahan-lahan la. Masih tiada mood nak buat operasi. Pulak tu balik-balik tengok najis tikus penuh dalam kabinet dapur. Entah macam mana boleh masuk siap buat macam rumah sendiri lagi tu. Settlekan yang tu dululah semalam. Habis kena cuci semua. Alhamdulillah dah settle bab tu. 


Anas, Mussaab dan Miqdad kembali ke rutin biasa di rumah. Cuti sekolah masih berbaki, entahlah tak tahu pengisian apa untuk hari seterusnya ni. Abi masih di rumah, nanti akan kembali bekerja juga. Insya Allah akan baik-baik saja semua. 


Alhamdulillah untuk segalanya yang telah dilalui bersama :)




Perjalanan balik

(6am-3pm)








Home sweet home

Alhamdulillah 









0 comments:

Post a Comment