Thursday 12 December 2019 By: Naemah

TERIMA KASIH ‘AQIL STORY’




Cuti sekolah kali ini sangat-sangat berbeza dengan yang lepas-lepas. Dah 2 minggu aku dan anak-anak ‘berkampung’ di kampung tanpa suamiku yang ter’sangkut’ di laut dek cuaca yang tidak baik. Kali pertama dia perlu bertugas di bahagian Kerteh, kena pulak pada musim tengkujuh ni, memang tak boleh buat apa la.


2 minggu anak-anak tak ke mana. Hanya berada di rumah mek, atau ke rumah cik yang tak jauh dari rumah mek. Hari-hari buat aktiviti sama; main lego, melukis, naik moto ke rumah cik, gurau senda adik beradik, sesekali buat latihan dalam buku, dan sesekali ada sepupu yang datang bermain di rumah mek. 


Antara aktiviti lain ketika berada di kampung ni ialah menonton cerita ‘Aqil Story’. Cerita ni aku download masa umur Anas 2 tahun lebih (2014). Asalnya cerita kartun ‘Aqil Story’ ni ditayangkan di tv alhijrah. Memang bagus sangat kartun ni. Banyak pengajaran. Tapi yelah, masa tu anak masih kecil lagi, cerita kartun macam ni masih kurang sesuai untuk dia. Jadi kami download dari YouTube dan simpan dalam hard disk.


Dah bertahun, dah lupa terus pada ‘Aqil Story’ yang ada dalam hard disk tu. Balik kampung hari tu bawa sekali hard disk. Dalam banyak-banyak video kat dalam tu, terbuka hati nak bagi anak-anak tengok ‘Aqil Story’ yang berjumlah 14 episod semuanya. Dan tak sangka, Anas, Mussaab dan Miqdad suka tengok cerita ‘Aqil Story’


Kartun ‘Aqil Story’ mungkinlah tak secantik kartun animasi  boboiboy atau ejen Ali, tapi comel juga. Dengan dialog-dialog yang lucu, berunsur cerita dalam cerita yang sarat dengan pengajaran. Cerita ni berkisarkan tentang Aqil yang suka menyampaikan cerita yang berunsur nasihat. Aqil budaknya baik, sopan santun, hormat ibubapa, suka menolong orang, dan segala sifat baik pada dia. Pendek kata, jadi teladan baik pada pelajar lain. Ada juga watak nakal, iaitu Khairul dan Hanafi. Nakal dia ya Allah.. melampau. Tapi akhirnya di hujung cerita, yang nakal/jahat akhirnya menerima balasan setimpal.


Cerita ini sesuai untuk anak-anak yang sudah boleh membezakan baik dan buruk, dan boleh berfikir akibat pada setiap perbuatan mereka. Tapi sudah tentulah perlu guide dan interaksi dengan ibubapa juga. 


Keseluruhannya, aku sangat suka pada cerita ‘Aqil Story’ ni. Pada yang mungkin tak tahu, boleh try cari di YouTube. Dah lama sangat download ni, tapi mungkin masih ada di YouTube. Cerita ni sangat baik untuk anak-anak belajar tentang akhlak dan segala sifat baik seorang Muslim. Insya Allah 


Terima kasih ‘Aqil Story’ sebab mengisi masa luang Anas, Mussaab dan Miqdad sepanjang di kampung. Bukan sekali dua mereka tonton, dah berkali-kali hampir setiap hari. Tak jemu-jemu. Walaupun ada je pilihan cerita kartun yang lain :)


Dan catatan ini, untuk mereka ingat di esok hari ;)









0 comments:

Post a Comment