Friday 9 February 2018 By: Naemah

LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN: CIPTA KENANGAN BARU



Alhamdulillah sudah 6 minggu berlalu. Anas dan Mussaab sudah makin serasi (insya Allah) dengan suasana sekolah, teachers and friends. Alhamdulillah, kini masih dalam mood ‘semangat’ untuk ke sekolah setiap hari.

Untuk Mussaab, ini ialah sekolah pertamanya di usianya 4 tahun. Apa yang dia tempuh tahun ini, segalanya pengalaman baru untuknya. Mussaab belajar berkawan, belajar dan bermain bersama kawan. Bahkan Mussaab beruntung ada abang yang menemani setiap hari ke sekolah dan di sekolah juga. Sedikit sebanyak, bayangan abangnya ada pada dia.

Anas pula, ini adalah sekolah keduanya selepas Genius Aulad pada tahun lepas. Kini Anas sudah berusia 6 tahun dan tahun ini juga merupakan tahun persediaannya untuk melangkah ke tahun 1. Cepat sungguh masa berlalu.

Tidak berniat untuk membandingkan sekolah mana lebih baik, kerana masing-masing pasti ada kelebihan. Cumanya, untuk tahun ini ada perbezaan buat Anas berbanding tahun lepas. 

Firstly, of course la sekarang Anas dah jadi student paling senior di sekolah :) 

Kedua, bab pelajaran baru, di sini Anas belajar sesuatu yang dia tak pernah belajar sebelum ini di sekolah lama. Antara yang menarik di sekolah Little Diamond ni ialah, setiap pelajar berpeluang mempelajari bahasa mandarin, selain bahasa melayu, english dan arab. Anas seronok sangat dapat belajar language baru. Siap buat ulangkaji di YouTube :) 

Di sini juga ada aktiviti menarik seperti water splash. Ia termasuk dalam part pembelajaran anak-anak dengan gaya yang lebih menyeronokkan. Dah tentu, anak-anak gembira bila tahu ada aktiviti water splash di sekolah. Minggu ini adalah aktiviti splash yang pertama buat mereka. Anas dan Mussaab tak sabar nak menanti aktiviti splash untuk minggu berikutnya :)

Satu lagi benda baru yang Anas dan Mussaab belajar ialah piano. Kelas piano tak termasuk dalam silibus sekolah, ia merupakan kelas di luar waktu sekolah dan ianya pilihan. Dengan bayaran rm60-seminggu sekali, ia juga merupakan kelas kesukaan Anas dan Mussaab.

Ada juga kelas taekwando-optional, Anas dan Miqdad tak menyertai kelas ini atas alasan tersendiri. Insya Allah mungkin tahun depan pula. 

Yang lain-lain tu mungkin seakan sama saja dengan sekolah lamanya. Sebelum ni Anas juga belajar solat, bacaan dalam solat, hafazan surah lazim, wuduk, doa harian, dan aktiviti yang lain. Tapi disebabkan kurang update dari pihak sekolah (mungkin polisi sekolah untuk jaga privacy), maka tak mampu nak gambarkan sangat segala aktiviti pembelajaran Anas di sekolah, kecuali apa yang diceritakan oleh Anas.

Tahun ini berbeza, kerana kami para ibubapa dimasukkan dalam satu group whatssapp untuk diupdate aktiviti anak-anak dan info penting untuk ibubapa rujuk. Dan tak lupa juga, ruang Facebook rasmi sekolah, menjadi medium untuk kami ibubapa mengetahui aktiviti anak-anak di sekolah. Yang terbaru, sejuk hati tengok Anas mengimami solat dhuha di sekolahnya :) sebelum ni pun dia pernah jadi imam di sekolah lama. Semoga nanti menjadi imam besar dan menjadi hamba yang menjaga solat ya. Insya Allah.

Apapun, sekali lagi bukan untuk membezakan. Hanya untuk highlight kelainan yang Anas dapat pada tahun ini di sekolah barunya :) yang penting, keduanya bercirikan Islamik, dan berusaha menjadikan anak didik mereka berjaya dari sudut akademik, agama dan sahsiah. Insya Allah.

Anas dan Mussaab learnt a lot from their schools. Thanks to the teachers. 


0 comments:

Post a Comment