Sunday 7 January 2018 By: Naemah

RUTIN YANG BERBEZA



Tahun 2018 sudah membuka tirai. Melangkah ke tahun baru lagi kita :) Alhamdulillah di atas usia yang masih dipinjamkanNya. 

Rutin harianku sebagai isteri dan ibu juga ada perbezaannya pada tahun ini, berbanding dengan tahun lepas.

Tahun ini Mussaab juga dah mula bersekolah di usianya 4 tahun. Bukan kerana nak hantar sangat dia sekolah, tapi kerana dia yang ‘nak sangat’ sekolah. Anas dan Mussaab keduanya bersekolah di tadika yang sama iaitu tadika Little Diamond yang baru dibuka pada tahun ini, berdekatan dengan rumah kami. Bermakna, tahun ini tak perlu drive hantar dan ambil anak sekolah lagi. Berjalan kaki saja pergi dan balik sekolah :)

Bila Anas dan Mussaab bersekolah, hanya tinggal Miqdad di rumah. Kalau abinya tak kerja, tinggallah kami tiga beranak di rumah. Rumah jadi kurang meriah tanpa Anas dan Mussaab. Dalam tempoh 4 jam Anas dan Mussaab di sekolah, masa ni juga perlu menumpukan sepenuh perhatian pada Miqdad dan memecut membuat kerja rumah dan memasak.

4  jam masa berlalu kadang-kadang rasa sekejap sangat. Selalunya ada saja kerja yang tak siap, lebih-lebih lagi kalau Miqdad meragam tak nak duduk main sendiri. Masa dia tidur sajalah perlu pecut membuat kerja :) Tapi time Miqdad ok, banyak juga kerja yang dapat diselesaikan. Yang penting, masak mesti beres sebab Anas dan Mussaab balik selalunya lapar nak makan :)

Jam 12, Anas dan Mussaab balik dari sekolah. Makan, menonton dan membuat aktiviti sendiri mengikut mood. Lepas solat zohor aku memilih untuk berehat saja dan tidurkan Miqdad sekali lagi. Anas dan Mussaab jarang sekali nak tidur siang kecuali kalau sangat mengantuk. 

Lepas asar mula ‘bekerja’ semula. Layan anak-anak, buat aktiviti, ajar apa yang patut, dan siapkan makan malam. Kadang-kadang ke halaman ‘berkebun’ konon-kononnya :D 

Dari siang bawak ke malam. Lega bila anak-anak dah lena tidur semuanya. Masa ni nak kemas apa yang patut, nak rehat, nak update planner, nak blogging atau apa saja. Tapi waktu juga agak terhad, tak boleh nak buat semua. Mata pun dah kembali mengantuk. Esok kena bangun awal lagi, sediakan breakfast dan siapkan anak-anak ke sekolah :)

Begitulah rutin harian di tahun 2018. Ada ketikanya melalui hari yang sukar juga bila suami tiada bersama. Semuanya kena uruskan sendiri dari pagi hingga ke malam hari. Tapi masih dalam kemampuan, dan dapat lakukan semuanya dengan izin Allah. Bila suami bercuti, terasa lebih ringan dan mudah. Suami banyak membantu dalam banyak perkara. Alhamdulillah :)

Semoga dapat melalui tahun ini dengan lebih positif. Semoga dipermudahkan segala urusan harian. Semoga dapat menempuh segala cabaran dengan sabar dan yakin. Ya. Allah sentiasa ada bersamaku. Jangan risau dan jangan takut. Jangan mengeluh, terus melangkah dengan tenang. Insya Allah :)



0 comments:

Post a Comment