Wednesday 10 January 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 110118




Hari ini abi kembali ke Bintulu. Hampir jam 5.30 pagi abi bertolak dari rumah memandu kereta ke Salak Tinggi seterusnya ke airport menaiki tren. Anas, Mussaab dan Miqdad of course masih lena. Ummi juga tak sempat hantar abi ke pintu. Kesian anak-anak ummi hari ni dah tak dapat jumpa abi. Semalam dah la tidur awal semuanya, ketika abi masih di masjid. Takpelah, insya Allah ahad nanti abi balik.

Mussaab yang pertama bangun pagi ini, ketika ummi tengah bersiap untuk memasak breakfast. Kemudian Miqdad dan akhirnya Anas. Mandi dan bersiap untuk ke sekolah. 

Ummi sediakan Maggie goreng untuk breakfast, tapi semuanya tak teringin nak makan :( ummi dengan Miqdad saja yang makan banyak. Anas makan beberapa mulut untuk ambil hati ummi saja :) Mussaab langsung tak nak. Anas makan biskut Lexus, dan menonton upin dan ipin. Masing-masing minta nak makan roti, tapi roti dah habis. Ummi buat roti menggunakan bread maker yang dah lama tak bersentuh. Balik sekolah nanti barulah siap rotinya. Harap jadilah :D

Hampir jam 8, bergerak ke sekolah. Ummi tinggalkan Anas dan Mussaab di sekolah, dan berjalan balik bersama Miqdad. Sempat video call sekejap dengan abi. Balik rumah duduk baring di sofa, susukan Miqdad. Rumah belum berkemas. Bila Miqdad dah boleh ummi lepaskan sendiri, ummi bukakan youtube ABC Kids tv untuk Miqdad. Asyik seketika Miqdad depan tv. Sambil-sambil ummi kemas rumah, masukkan kain ke dalam mesin basuh, cuci pinggan mangkuk, makan sekali lagi, sambil tunjukkan flash card untuk Miqdad. 

9.30, ummi dapatkan Miqdad kembali. Teman Miqdad menonton, dan Miqdad berjalan ke sana sini sambil ‘mengacau’ icky, baby Olly. Jam 10, ummi tidurkan Miqdad di bilik. Ummi masak dan prepare untuk ajar Anas abacus petang ni. Tapi belum sempat siap Miqdad dah bangun. Duduk teman Miqdad seketika. Kemudian Miqdad teman ummi buat kerja yang tak siap tadi.

Jam 11, ummi sambung memasak. Miqdad keluar masuk dapur. Sekejap menangis, sekejap ok. Ummi selesai memasak jam 11.45. Whatsapp sekejap dengan abi yang dah sampai Bintulu. Hidangkan lauk, dan keluar ambil Anas dan Mussaab di sekolah. Terpaksa memandu sebab hari hujan. Keduanya balik kelaparan. Mussaab menangis nak roti butter gula. Tak dapat buat lagi untuk Mussaab sebab roti baru masak dan masih panas. Miqdad pula tumpahkan nasi yang ummi letak di meja hingga jatuh ke lantai semuanya. Anas tolong kutipkan nasi yang tumpah. Tangisan Mussaab masih belum reda. Ummi suapkan nasi. Semua makan berselera. Abi pantau dari cctv tengok anak tengah makan :D

Lepas makan ummi potong roti untuk Anas dan Mussaab yang sedang menanti. Potongan agak kurang cantik. Anas makan roti cheese dan Mussaab makan roti butter gula. Kemudian menonton upin dan ipin. Miqdad bermain dan sepahkan barang di lantai. 

Jam 1 naik ke atas bersama Miqdad. Ummi susukan Miqdad tapi Miqdad masih tak nak tidur. Anas dan Mussaab masih melayan upin dan upin di bawah. Ummi jemur kain dan solat zohor. Miqdad berjalan ke sana sini dan panjat meja. Ambil buku iqra dan baca. Lepas solat ummi tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab masih tak bergerak di depan tv. Ummi tidur bersama Miqdad.

Jam 4 petang, riuh rendah dalam bilik bila Anas dan Mussaab naik ke atas. Miqdad juga bangun dan bermain bersama. Bilik bersepah, luar bilik pun bersepah jadinya. Ummi biarkan Anas, Mussaab dan Miqdad bermain sementara menunggu masuk waktu asar. Lepas solat asar, turun ke bawah. Anas dan Mussaab minum susu coklat, Miqdad makan megi goreng. Banyak juga makannya. Lepas makan dan minum, lepak depan tv lagi. Ummi buka video Omar dan Hana untuk Miqdad. Ummi ajarkan Anas abacus asas jari-1. Mussaab juga minta abacus tapi main sendiri. Miqdad sesekali datang ‘mengganggu’. Anas dah faham operasi tambah, cuma masih konfius dalam penggunaan jari. Insya Allah, nanti buat worksheet akan lebih faham. 

Jam 6, menonton tv sama-sama. Mussaab dah terlena. Dapat video call dengan abi. Miqdad yang banyak bercakap dengan abi. Lepas tu sambung menonton lagi. Mussaab masih lena. Ummi vakum lantai yang berterabur dengan makanan tumpah dan basuh pinggan mangkuk. Anas dan Miqdad seronok melayan upin ipin lagi. 

Jam 7 naik ke atas. Mussaab juga dah bangun, mahu ummi mengangkatnya naik ke atas. Ummi angkat Mussaab, dan Miqdad naik sendiri mengikut Anas. Anas, Mussaab dan Miqdad mandi dan main air. Lepas mandi siap berpakaian tidur. Ummi solat maghrib dan ajar Anas al Quran dan tasmik hafazan. Mussaab baca iqra, menyebut huruf yang masih terkeliru. Miqdad juga baca bersama. Kemudian turun ke bawah kerana Mussaab mengadu lapar. Ummi suapkan Mussaab makan nasi. Anas dan Miqdad turut makan sekali. Lepas nasi, Mussaab makan roti butter gula pula. Lepas tu bermain dan sepahkan lagi. Segala peralatan dapur diangkut. Adui la anak. Ummi dah rasa penat sangat. Selesema dan batuk, rasa sangat tak selesa dan lemah badan. Tak mampu nak kemas sekali lagi. 

Sebelum naik ke atas, Anas dan Mussaab makan ubat cacing. Mussaab banyak yang diludah semula, berbanding yang ditelan. Lepas tu naik ke atas. Miqdad sudah menangis mengantuk. Ummi susukan Miqdad, Anas dan Mussaab turut lena bersama. Alhamdulillah. Jam 9 malam rumah dah sunyi sepi. 

Semoga lena anak-anak ummi semuanya. Ummi sayang Anas, Mussaab dan Miqdad. Terlalu sayang. Maafkan atas segala kekurangan ummi dalam memberi dan mendidik. Semoga hari esok akan lebih baik buat semua. Semoga abi di sana juga di dalam rahmat dan kasih Allah. Semoga jumpa lagi. Semoga keluarga kita sentiasa bahagia. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment