Wednesday 3 January 2018 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 040118





Hari ini hari ke-3 abi di Bintulu, dan hari ke-3 juga Anas dan Mussaab bersekolah. Seperti kebiasaan, Miqdad yang pertama bangun hari ini seawal jam 5.30 pagi. Kemudian Mussaab pula bangun ketika ummi sedang solat subuh. Anas masih melayan mengantuknya. Ummi mandikan Mussaab dan Miqdad, dan turun ke bawah memasak nasi goreng. Tinggalkan Miqdad dan Mussaab menonton Omar dan Hana. 

6.45, ummi suapkan Mussaab dan Miqdad makan. Anas masih belum bangun. Ummi kejutkan Anas jam 7.15. Anas mandi dan terus berpakaian sekolah. Mussaab juga siap berpakaian sekolah. Anas makan sedikit, tiada selera katanya. Anas menonton video kesukaannya. Mussaab dan Miqdad turut serta sementara menunggu masa untuk ke sekolah. Abi whatsapp dari laut, bertanyakan khabar anak-anak. Alhamdulillah dapat berhubung. Jarang sekali nak dapat internet di tengah-tengah laut tu :)

Jam 7.55, berjalan ke sekolah yang jaraknya hanya beberapa meter sahaja dari rumah. Ummi dan Miqdad balik ke rumah. Miqdad temankan ummi siram pokok di halaman. Kemudian ummi cuba meminta tolong dari jiran untuk selamatkn baby Olly yang jatuh dalam longkang. Entah bila lagi. Mungkin semalam, sebab semalam dia tak masuk ke rumah. Kesian. Tapi tak mampu nak selamat kan dia sebab dia lari bila melihat orang datang dekat. Hai. Macamana nak tolong. Ummi dan Miqdad masuk ke dalam rumah. Mudah-mudahan akan dapat bawa dia naik nanti. 8.30, Ummi tidurkan Miqdad yang sudah meragam dan mengantuk. Ummi buat kerja di dapur.

Ummi keluar menjenguk Olly di luar. Alhamdulillah Olly ada bersama anaknya. Entah siapa yang selamatkan. Mungkin Olly sendiri, mungkin juga ada insan lain. Terima kasih. Moga Allah mengganjarinya. 

Jam 9 Miqdad dah bangun. Sekejap sangat tidurnya. Ummi susukan Miqdad lagi. Miqdad sambung lena. Ummi sambung masak dan solat dhuha. Tak lama kemudian Miqdad bangun dan menangis mencari ummi. Ummi baca Quran sambil memangku Miqdad. Kemudian layan Miqdad sekejap, dan buka video untuk Miqdad. Tapi pantang ummi bergerak, Miqdad akan menangis. Tak lama lepas tu Miqdad dah ok. Ummi tinggalkan Miqdad dengan video ABC kids Tv. Ummi selesaikan urusan memasak. Jam 11.30 ummi temankan Miqdad menonton dan tunggu masa nak ambil Anas dan Mussaab dari sekolah.

Jam 12, Anas dan Mussaab balik dari sekolah. Miqdad berjalan dari rumah ke sekolah dengan girangnya. Happy setiap hari dapat berjalan :) Anas dan Mussaab sudah kelaparan. Ummi suapkan Anas dan Miqdad makan nasi. Mussaab pula hanya makan roti butter gula. Dah pandai buat sendiri :) masing-masing makan hingga kenyang, sambil menonton video. Lepas makan, main dan mandi. Kemudian naik ke atas. Bermain di bilik, membelek buku, main iPad, dan menonton YouTube di komputer. Buku dan diari lama ummi juga habis diselongkar dan dibahagikan adik beradik ,:]

Jam 2, Ummi tidurkan Miqdad yang sudah kembali mengantuk dan meragam. Ummi juga tidur sekali. Tinggalkan Anas dan Mussaab dengan aktiviti dan hal sendiri. Mussaab juga ikut tidur di sebelah Miqdad kemudiannya. Tinggal Anas tak duduk diam, ada saja aktivitinya. Nak tidur, tak mungkin! 

Ummi bangun jam 3.30. Anas bertanya banyak perkara. Miqdad juga bangun dan ceria bermain. Mussaab bangun bila dikejutkan. Jam 4, turun ke bawah. Ummi goreng keropok lekor, hanya Miqdad yang makan. Itupun sedikit. Anas dan Mussaab minum kopi. Mussaab makan roti butter gula lagi. Time nak makan nasi semua katanya kenyang. Miqdad juga tak nak makan. Maka nasi tak terusik petang ni. Masing-masing bermain dan menonton tv. 

Jam 5, ummi ajar Anas Abacus, introduction dulu. Oleh kerana sebelum ni Anas dah pernah belajar, maka Anas cepat tangkap. Hari ni belajar kira 1-20 je dulu. Itupun agak mencabar bila Miqdad pun tumpang ‘belajar’ sekali. Insya Allah next week sambung lagi. Tahun ni nak cuba fokus ajar Anas Mental Arithmetic. Ummi pun tengah belajar juga. Alhamdulillah ada kelas online :)

Jam 6, Anas dan Mussaab tolong ummi kemas rumah, vakum, mop lantai dan lap meja dan rak tv. Alhamdulillah, ringan sikit kerja ummi. Nanti kena selalu tolong ummi ya :)

Jam 7 naik ke atas, mandi dan berpakaian tidur. Solat maghrib dan baca al-quran. Anas sambung baca surah al-baqarah dan mula hafazan surah an-Naba’. Mussaab baca al-Fatihah dan iqra’. Masih dalam usaha nak betulkan huruf dan sebutan yang tertukar. Insya Allah, Mussaab juga akan pandai membaca al-Quran nanti. Miqdad pula sangat terlebih rajin :) iqra’ nak baca, al-quran pun nak baca. Alhamdulillah, Miqdad dah mengenal banyak huruf. Insya Allah, nanti cepat dapat baca al-Quran dan belajar al-Quran sama-sama dengan Anas dan Mussaab :)

Dah selesai semua, ummi tidurkan Miqdad. Jam 8.20 Miqdad dah lena. Alhamdulillah. Tinggal Anas dan Mussaab tengah main iPad dan belek buku di luar. Dapat video call dari abi. Anas dan Miqdad bercakap sebentar dengan abi.

Lepas isyak turun ke bawah. Ummi dan Anas makan nasi. Mussaab pula makan keropok lekor. Dua kali terpaksa turun naik bila Miqdad menangis dan terganggu tidurnya. Kemudian Mussaab pula masuk ke bilik dan tidur. Anas masih di bawah, tunggu ummi turun. Ummi basuh pinggan dan kemaskan apa yang patut. Lepas tu gosok pakaian sekolah Anas dan Mussaab. Puas suruh Anas naik tidur, akhirnya naik juga tunggu ummi di bilik.

Dah selesai, ummi naik ke atas. Anas masih belum tidur. Ummi temankan Anas tidur. Jam 10.30, semuanya dah lena. Alhamdulillah. Tak lupa ummi mendoakan Anas, Mussaab dan Miqdad yang sudah lena dibuai mimpi. Doa untuk kesejahteraan dan rahmat dariNya buat anak-anak ummi tercinta. Maaf atas segala kekurangan ummi. Ummi akan cuba lagi, untuk jadi yang lebih baik. Insya Allah.

Semoga esok menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab dan Miqdad. Tak lupa juga buat abi di sana. Semoga sentiasa dalam rahmat dan kasihNya. Insya Allah esok akan bersua dengan abi lagi :)

0 comments:

Post a Comment