Sunday 28 May 2017 By: Naemah

SELAMAT MENUNAIKAN UMRAH

Tahun ini menghantar ahli keluarga yang ingin menunaikan umrah. Alhamdulillah, kebetulan cuti sekolah jatuh pada bulan Ramadhan, maka dapatlah mereka menunaikan umrah di bulan yang penuh keberkatan ini. 

Abang sulungku pergi lagi tahun ini bersama isteri dan seorang anaknya. Tidak pasti sudah berapa kali dia menunaikan umrah, yang pasti sudah banyak kali, hampir setiap tahun :) Alhamdulillah, sudah rezeki dia.

Ibu mertuaku juga pergi bersama 3 anaknya, yang juga adik beradik suamiku; kakak sulung, abang dan seorang adik. Umrah ketiga buat mak, dan yang pertama kali buat yang lain. Alhamdulillah.

Beberapa bulan lepas juga menghantar adik iparku dan isterinya ke airport, yang juga ingin menunaikan umrah.

Sekali melihat, terasa bahagianya mereka dijemput ke tanah suci. Tipulah, jika hati tak teringin.

Aku juga pernah ke sana hampir 10 tahun yang lalu (dah agak lama kan). Ketika itu masih muda remaja dan belum berumahtangga. Banyak doa yang kupohon di sana dengan deraian air mata. 

Hari ini, terasa rindu untuk menjejakkan kaki ke sana lagi. Semoga Allah izinkan, dan menjemput aku bersama suami dan anak-anak, ke tanah suci. Sangat tinggi harapanku untuk sampai ke sana bersama yang tercinta.

Semoga Allah menjemput kami juga. Terutama suamiku, yang masih belum sampai ke sana. Insya Allah. 

Kami juga tidak sabar menanti panggilan haji. Jika diizinkan, Insya Allah dalam masa 5 tahun yang akan datang, giliran kami pula untuk menunaikan haji. Semoga Allah permudahkan untuk kami.

Tanah suci Mekah dan Madinah. Bagi yang belum pergi, akan terasa ingin pergi. Pada yang sudah pergi, akan merindu dan berharap akan dijemput lagi. 

Namun, kita ke sana sebagai tetamu Allah. Pergi ke sana atas jemputan Allah. Wang bukan segala. Miskin kaya akan sampai juga, bila Allah mahukan kita menjadi tetamuNya. 

Insya Allah. Jangan jemu berharap dan berdoa. Semoga kita juga akan dapat merasa menjadi tetamu Allah di sana :)

 
Mak dan anak2


 
Abang dan kakak ipar


 
Adik ipar n isteri

0 comments:

Post a Comment