Saturday 13 May 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 140517




Hari ketiga abi di Bintulu. Sudah lebih 24 jam tak berhubung dengan abi yang kini berada di laut. Semoga abi baik-baik saja di sana.

Mussaab bangun paling awal hari ini, ketika ummi nak tunaikan solat subuh. Kemudian Miqdad dan Anas juga bangun, dan turun ke bawah untuk breakfast. Hari ini breakfast dengan donat yang ummi buat semalam. Alhamdulillah.

Miqdad pula seperti biasa breakfast dengan bubur nasi  yang ummi masak khas untuknya. Pagi ni makan tak banyak, hanya beberapa suap. 

Anas dan Mussaab keluar sekejap bermain di luar rumah. Kemudian masuk semula dan menonton video robocar poli. Miqdad juga sempat menonton video a ba ta.

Jam 10, ummi selesai memasak, dan tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab mandi dan mengadu lapar. Ummi suapkan Anas dan Mussaab makan nasi berlaukkan kari ayam dan ayam goreng. Mussaab hanya meratah ayam. 

Lepas makan, berbasikal pula di luar. Ummi jemur kain. Anas tolong ummi siram pokok, dan selebihnya bermain air. Miqdad juga bangun dari tidur sebelum ummi selesai menjemur kain. Bawa Mussaab keluar dan hamparkan tikar untuk Miqdad. Ummi selesaikan kerja di luar dulu.

Masuk rumah, mandikan Miqdad. Lepas tu suapkan Miqdad makan. Anas tolong ummi vakum rumah. Lepas tu Anas dan Mussaab menonton video magic english pula. Miqdad tumpang sekaki. 

Jam 12.30 pm, naik ke atas. Ummi mandi dan susukan Miqdad. Anas dan Mussaab bermain, hingga riuh rendah suasana. Melompat, memanjat, dan menjerit. Kemudian baca buku sama-sama. Dah dapat wasap dengan abi yang baru selesaikan tugasnya, tapi masih di laut. 

Pukul 1, turun semula ke bawah. Ummi gorengkan donat lagi untuk Anas dan Mussaab yang mengadu lapar. Ummi naik solat zohor, kemudian tidurkan Miqdad. Anas dan Mussaab baca buku 'read me' di iPhone ummi yang lama. Leka 'membaca' bersama-sama.

Ummi, Miqdad dan Mussaab lena tidur. Tinggal Anas buat hal sendiri. Jam 3, Anas kejutkan ummi katanya hari nak hujan. Anas turun ke bawah angkat kain di jemuran. Ummi juga turun angkat bersama Anas.

Naik semula ke atas. Miqdad juga bangun. Lepak di katil dan berbual. Mussaab masih melayan lena. Azan asar, solat dan turun semula ke bawah. Ummi suapkan Anas dan Mussaab makan. Lepas tu suapkan Miqdad. Ummi selesaikan kerja yang patut. Sesekali mendukung Miqdad yang menangis ditinggalkan. Anas dan Mussaab keluar bermain di luar. Menonton juga video 'the nut job'.

Jam 7, naik mandi dan siap untuk solat Maghrib. Lepas maghrib call abi. Kemudian goreng donat lagi bila Anas dan Mussaab mengadu lapar. Lepas makan naik ke atas dan menonton video 'Tayo the Little bus'. Ummi tidurkan Miqdad. Kemudian ajak Anas dan Mussaab tidur. Jam 9.30, keduanya sudah lena. Alhamdulillah:)

Hari ini berakhir. Hari esok bakal menanti buat anak-anak ummi. Semoga segalanya akan lebih baik untuk kita semua. InsyaAllah. Esok juga akan berjumpa abi. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment