Saturday 13 May 2017 By: Naemah

KISAH KITA HARI INI



Hari ini masuk hari kedua suamiku di Bintulu. Aku seperti biasa hanya tinggal di rumah ditemani anak-anak. 

Hari ini, Anas juga cuti. Kami tidak ke mana-mana. Hanya melakukan aktiviti di rumah. Seperti biasa, bila tanpa suami hari yang dilalui terasa sangat sibuk. dari pagi menyiapkan sarapan, hingga malam hari setelah anak-anak semua lena.

Badan juga rasa agak kepenatan hari ini. Aku cuba mencari kekuatan dan berdoa. Mudah-mudahan tetap bertenaga melayan karenah anak-anak yang sentiasa memerlukan ummi. 

Keadaan rumah agak tidak terurus. Hari ini, asalkan dapat memenuhi keperluan makan minum anak-anak, sudah memadai. Anak-anak juga memenuhi masa dengan menonton video saat ummi sibuk di dapur dan melayan si kecil. 

Alhamdulillah, walau terasa agak kesuntukan masa, masih sempat melayan permintaan anak-anak yang macam-macam. Sempat membelek buku bersama, membaca dan membuat aktiviti, mengajar al-Quran, berdiskusi tentang banyak perkara. 

Namun, hari ini masih ada kekesalan yang berbuku di hati. Masih seorang ibu yang belum sempurna dan banyak khilaf. Anak-anak yang berbuat silap tanpa mengerti masih dimarah-marah, masih mahu masam muka. Allah... ummi berdosa.

Kini anak-anak sudah lena. Mussaab lena di lantai saat menunggu ummi siapkan donat untuknya. Anas, ummi temankan tidur di bilik walaupun awalnya mahu tunggu juga donat masak. Miqdad pula sudah tidur lebih awal berbanding abang-abang. 

Kini jam sudah hampir 12 malam. Ummi juga baru selesai masakkan donat untuk stok beberapa hari ini. Ummi tahu Anas dan Mussaab sangat suka donat. Ummi cuba rajinkan diri, walau dah terasa penat dan mengantuk sangat. Insya Allah, esok pagi boleh breakfast dengan donat :)

Allah. Moga kau ampunkan dosa-dosaku. Berikan kekuatan untukku menjadi seorang ibu yang lebih baik. Berikanku kesihatan, agar dapat terus menjaga anak-anakku. Berikan mereka kehidupan yang baik, hasil dari tangan ibu mereka sendiri. 

aameen ya Allah.

Ummi sayang semua.

0 comments:

Post a Comment