Wednesday 28 December 2016 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 291216



Dah lama tak catat aktiviti harian anak-anak ummi. Setiap hari terasa sangat sibuk. Masa berlalu terasa sangat cepat dan penat. Sela masa yang ada, ummi hanya rasa nak rehat saja :)

Alhamdulillah, hari ini berada di rumah sewa kita di Semenyih. Abi berada di Bintulu, masuk hari kedua. Anas, Mussaab dan Miqdad seperti biasa bersama ummi. Ketiganya baru kebah dari demam. Tapi masih dalam keadaan selesema dan batuk. 

Bangun hari ini semuanya dalam keadaan tenang tanpa tangisan seperti semalam. Sebelum mandi dan makan, menonton 'Dora the explorer' dan 'Paw Patrol'. Lepas tu makan spaghetti dan membaca buku 'Strawberry Obeys Allah' dan 'The Yellow Car'. Kemudian naik mandi, meninggalkan Miqdad yang lena di bawah. Alhamdulillah Miqdad juga dah kurang menangis berbanding semalam. 

Lepas mandi bermain di atas seketika. Mussaab hanya berbaring, masih lemah. Selesema membuatkan Mussaab tak selesa dan ada saja yang tidak kena. Kerap menangis hari ini. Maafkan ummi, tak mampu nak tumpukan perhatian sepenuhnya pada Mussaab yang ingin dimanja. 

Turun kebawah dan menonton video train dan video sains. Makan spaghetti lagi untuk lunch. Miqdad tidur lama, mungkin kerana semalam sukar tidur. Sesekali bangun menangis dan menyusu. Kemudian Mussaab juga tidur bersama Miqdad. Anas layan video sendirian. Lepas menonton, cari kereta mainannya pula. Ummi solat zohor dan baring bersama Mussaab dan Miqdad. 

Anas minta nak makan cocoa crunch dan susu pula. Ummi ambilkan untuk Anas. Mussaab kerap terjaga dan menangis. Badan masih sedikit panas. Demam belum kebah sepenuhnya. Selesema dan batuk juga kuat. Kesian Mussaab.

Pukul 3 petang, belum sempat ummi lelapkan mata, semuanya dah bangun dari tidur. Layan Miqdad yang dah makin baik keadaannya. Anas dan Mussaab menonton video magic english: mountains. Kemudian sambung ke cerita Zootopia. Jam 4 petang, Anas makan nasi, dan Mussaab makan roti 2 keping. Miqdad sambung tidur kembali. Masih menonton sambungan Zootopia. Ummi selesai solat asar dan angkat kain di jemuran. Mussaab masih lemah dan dalam keadaan batuk dan selesema. Ummi lapkan badan Mussaab dengan kain lembap. 

Habis cerita Zootopia, Mussaab terlelap sekali lagi. Miqdad juga masih lena tidurnya. Anas kebosanan tak tahu nak buat apa. Ummi makan nasi, dan minum kopi bersama Anas. Selesai makan, Miqdad bangun dan menangis. Mussaab juga bangun dari tidurnya. Ummi mandikan Miqdad dan buatkan roti butter untuk Mussaab. Lepas tu naik ke atas. Anas dan Mussaab mandi. Mussaab masih lemah dan tak ceria. Hari ini tiada senyuman dan omelan seperti biasa :(

Selepas maghrib, Anas, Mussaab dan Miqdad baring dekat ummi di atas sejadah. Anas dan mengantuk dan rindu abi. Mussaab hanya diam melayan perasaan. Miqdad saja yang kelihatan ceria dengan senyuman. Hati ummi dibuai sayu lagi. Kesian anak-anak ummi. 

8 malam, ummi susukan Miqdad dan Miqdad lena di pangkuan ummi. Anas dan Mussaab juga lena di sisi ummi. Masih awal malam. Ketiganya dah terlena. Sunyi sepi rumah ini, tak seperti kebiasaan. 

Tapi tak lama, Anas bangun dan menangis rindukan abi lagi. Lama tangisnya, sampai tersumbat hidung jadinya. Dah la tengah selesema. Kesian.. sukar nak bernafas. Miqdad pula bangun dan menangis. Miqdad batuk dan muntah susu. Allah.. kesiannya anak ummi. 

Lepas solat isyak, ummi sapu vicks ke badan Mussaab dan Anas. Anas sambung tidur. Miqdad juga sudah lena. Sayu hati ummi melihat satu persatu. Anak-anak ummi masih belum sihat sepenuhnya. Semoga esok akan lebih baik, insya Allah.

Maafkan ummi, tetap tak mampu berikan yang terbaik untuk Anas, Mussaab da Miqdad. Ada saja kekurangan dan kekhilafan. Maafkan ummi. Ummi sayangkan Anas, Mussaab dan Miqdad. Terlalu sayang :'(

0 comments:

Post a Comment