Wednesday 21 December 2016 By: Naemah

MALU BERGAYA DEPAN MAK MERTUA

Bergaya means, pakai pakaian yang nampak mahal dan mewah. Kasut, handbag dan tudung yang bertukar ganti, dan seumpamanya. 

Perasaan yang layak buat aku yang hanya seorang suri rumah dan tidak bekerja. Means, tak ada pendapatan sendiri. Yang bekerja sendiri tu tak ada masalah lah. Dah duit dia punya. Biarlah dia nak belanja apa untuk kepuasan sendiri :)

Aku hanya isteri yang banyak masa hanya di rumah. Segalanya di bawah tanggungan suami. Alhamdulillah suami tak kedekut dan tak berkira. Segala keperluan dicukupkan. 

Namun pada seorang ibu mertua, aku malu untuk tampil 'mewah'. Biarlah aku dipandang bersederhana dan hidup sekadarnya. Bimbang, akan timbul rasa kecil hati, jika suami tak memberi yang sama buat ibunya. 

Bukan maksudku ibu mertua akan cemburu, kerana aku tahu itu bukan sifatnya. Sekadar menjaga hatinya, lantaran cuba merasakan 'sukarnya' dia membesarkan suamiku ketika dulu tanpa kemewahan. Kini suami berjaya dan boleh dikatakan hidup senang. Tak lain, hasil dari susah payah seorang ibu (dengan pertolongan Allah). Kalau fikir logik, ibulah yang patut dapat lebih berbanding isteri (meski seorang ibu tak mengharap pun pada balasan material).

Biarpun bagaimana, aku memilih untuk hidup sederhana. Dalam ingin bersederhana, kadang aku merasakan hidupku sudah 'lebih' dari orang lain. Aku amat bersyukur pada kehidupan ini. Namun begitu, perasaan segan, malu dan tak layak tetap muncul bila melihat apa yang aku ada di hadapan seorang ibu mertua. Ya, aku tak sepatutnya 'lebih' dari dia yang banyak berkorban untuk suami. Itu yang aku rasakan sebenarnya.

Aku mendoakan suamiku akan menjadi anak yang tak lupa pada ibunya. Dan aku tahu dia tak pernah lupa. Semoga dia menjadi anak yang taat dan menyenangkan hati ibunya. Aku percaya, bukan balasan harta benda yang seorang ibu harapkan. Namun lebih dari itu ialah ingatan dan doa dari seorang anak buat ibunya. Ingatan, dengan sering pulang dan bertanya khabar. Doa, agar Allah merahmati dan mengasihani ibu sebagaimana ibu mengasihani anaknya.

Kerana aku tahu, syurga kami ada bersama keredhaan ibu mertuaku pada anak lelakinya ini.

0 comments:

Post a Comment