Sunday 18 October 2020 By: Naemah

BALIK HANTAR NENEK


Pada 5/10/2020 nenek datang ke rumah setelah lebih kurang 2 bulan kita tak balik kampung dan tak jumpa nenek. Keesokan harinya pula abi balik dari Terengganu selepas 10 hari berada di laut. Hari berikutnya abi bawa nenek ke hospital Ara Damansara untuk ziarah Mak saudara abi yang sakit. Dan esok harinya pula (8/10/2020) kita sekeluarga bertolak balik ke kampung untuk menghantar nenek. Kata abi, next kapal dia lambat lagi, boleh la balik kampung dulu. Anas ummi maklumkan pada guru kelas untuk tidak hadir ke sekolah selama seminggu. Mussaab pun sama. 




Semenyih - Kuantan

(8/10/2020)


Seperti yang dirancang, hari ni bertolak ke Kuantan sekitar jam 10 pagi. Ke Kuantan sebab nenek nak ziarah adiknya yang tinggal kat sana. Pagi ni juga dapat call dari acik (adik abi) yang memaklumkan dia dah sewa homestay di Kuantan. Maknanya malam ni akan bermalam di Kuantan. 


Dalam perjalanan ke Kuantan, sempat singgah makan tengahari di Restoren Go' Bang Maju, Temerloh. Try masakan yang terkenal di sini iaitu patin masak tempoyak dan Ikan pais tempoyak yang sangat menyelerakan.


Selesai menjamu selera, perjalanan diteruskan hingga sampai ke homestay yang telah disewa- Casa Leesa. Homestay ini mempunyai 2 bilik dan lengkap dengan kolam renang. Di sini Anas, Mussaab, dan Miqdad seronok mandi di kolam renang. Suri juga tak terkecuali, seronok bila abi bawa masuk mandi sama-sama dalam kolam. 


Pada petang hari, acik datang dengan anaknya Ruqayyah dan Ibrahim (ayah cik tak datang sebab on call), bertambah meriah jadinya. Malam ni bermalam di Casa Leesa. Nyenyak dan lena semuanya selepas menempuh perjalanan jauh dan bermandian di kolam. Oh ya, nenek juga dapat jumpa dengan adiknya dan family semua. 
















Kuantan - Kemaman- Kota Bharu 

(9/10/2020)


Hari ni breakfast dengan aneka makanan yang dibeli oleh nenek dan abi di gerai berhampiran homestay. Mak saudara abi (adik nenek) juga datang bawa makanan yang dibelinya. Ada nasi lemak, nasi minyak, roti canai, dan kuih muih juga. Lepas makan, mandi kolam lagi. Masih tak puas-puas semua. 


Sekitar jam 11 pagi, check out dari homestay dan singgah sekejap di rumah Mak Cik abi, dan meneruskan perjalanan ke Kemaman (acik tinggal di kuarters hospital Kemaman). 


Nak dijadikan cerita, tengah drive abi maklumkan yang dia perlu ke Sarawak lebih awal untuk berkuarantin di sana pula. Aduhai, memang rasa frust sangat, sebab abi kan cakap lambat lagi nak naik kapal. Kira punya kira, abi sepatutnya terbang esok (10/10/2020) untuk cukup kan 14 hari kuarantin sebelum bertugas. Ya Allah.. Kampung pun tak sampai lagi. Takkan nak patah balik. Siapa nak hantar nenek? 


Tapi oleh kerana abi belum terima emel dari ofis, abi abaikan dulu pasal kerja. Tapi memang nak kena segera balik juga, untuk standby di rumah. Anytime je akan dapat panggilan kerja. Macam tulah, di musim Covid-19 ni. Tak menentu. 


Singgah sekejap di rumah acik, makan tengahari dan solat, dan terus bertolak ke Kota Bharu sekitar jam 3 petang. Alhamdulillah perjalanan lancar, dan sampai di Kota Bharu jam 7 petang, dah masuk maghrib. Kat rumah nenek ada mak long dan family, dan juga Mak De. Mak Su pula busy dengan kerja, tak sempat jumpa. 


Malam ni abi masih belum terima emel/panggilan untuk ke Sarawak. Dapatlah berehat dan bermalam di rumah nenek dulu malam ni. 









Kota Bharu-Jeli

(10/10/2020)


Bertolak ke rumah mek di Jeli pula, sekitar jam 12 tengahari. Sampai di rumah mek jam 3 petang. Masih tak ada panggilan kerja, makanya bermalam dulu di rumah mek malam ni. Dapat jumpa semua adik beradik ummi (5 beradik je), dan malam ni juga meriah sebab Anas, Mussaab dan Miqdad dapat main dengan sepupu, Hafiz, Kak Aimi dan Kak zana. Alhamdulillah malam ni masih dapat tidur lena di kampung walaupun tak lama dapat stay kat kampung. 






Jeli - Cameron Highland - Semenyih 

(11/10/2020)


Bertolak dari rumah mek sebaik selepas menunaikan solat subuh. Breakfast di Gua Musang sekitar jam 8 pagi, dan (tanpa dirancang) 'melencong' ke Cameron Highland, sekadar untuk singgah dan ambil angin di tanah tinggi. 


Sampai di Cameron Highland jam 12 tengahari. Tempat persinggahan; Cactus Point, Big Red Strawberry Farm dan Taman Pertabalan, tempat yang dah biasa dikunjungi. Singgah makan tengahari di kedai makan berdekatan, dan singgah membeli jagung dan sayur. Selepas itu terus bertolak meninggalkan Cameron Highland. Singgah lagi solat di masjid (Tapah) dan R&R, dan yang terakhir singgah makan malam di kedai makan (di Seksyen 5 Bandar Rinching). Sampai di rumah sekitar jam 9 malam. Panjang perjalanan hari ni :)


















Alhamdulillah atas perjalanan kali ini. Walaupun tak seperti yang dirancang, masih bersyukur atas apa yang sempat. Dapat juga balik kampung walau sekejap cuma. Penat memang penat, tapi apakan daya perancangan Allah lebih mengatasi. Pasti ada hikmahnya kan? 


Ummi tahu Anas dan Mussaab tak puas lagi duduk di kampung. Tak sempat jumpa abang Faiz dan sekejap je dapat main dengan sepupu yang ada. Tapi takpelah, kita perlu belajar untuk sabar dan redha. Perlu faham kerja abi yang begitu. Insya Allah, tak lama. Walaupun tak tahu bila, tapi nanti bila kes Covid-19 dah menurun dan tak jadi isu besar lagi, abi dah tak perlu kuarantin lama lagi, dan akan ada lebih masa dengan kita, bawa balik kampung dan jalan-jalan. Kita doakan sama-sama ye. 


Abi akhirnya terbang ke Sarawak pada 15/10/2020 (hari kedua PKPB dikuatkuasakan). Kini dan sentiasa, Allah saja tempat kita bergantung sepenuh pengharapan. Semoga hari yang mendatang akan lebih baik dan lebih indah. 


This will pass

Insya Allah 


0 comments:

Post a Comment