Friday 16 October 2020 By: Naemah

LITTLE DIAMOND KINDERGARTEN : DALAM TEMPOH PKPP INI

 Dah lama ummi tak mencatat perihal aktiviti Mussaab di sekolah. Pejam celik pejam celik, dah tahun ke-3 Mussaab di Little Diamond Kindergarten. Kini sudah di bulan-bulan terakhir sebagai pelajar kindergarten. Cepat masa berlalu. 


Tetapi tahun ini (2020) agak berbeza, tak seperti tahun-tahun yang sudah. 2020 yang sangat menguji, hinggakan sekolah terpaksa ditutup di sepanjang tempoh PKP yang lepas (Mac-Jun). Berakhirnya PKP dan PKPB, sessi persekolahan dimulakan semula pada bulan Julai 2020. Namun kini terpaksa menjalani kehidupan dengan normal baru. Di sekolah tak terkecuali, bila anak-anak tidak lagi se'bebas' dulu untuk berkawan dan bermesra. Perlu berjarak, dan terhad pergerakan. 


                          'mereka' Sebelum PKP


Oleh kerana panjang tempoh 'cuti' sekolah tahun ni, takde sangatlah aktiviti 'besar' kat sekolah. Namun sekadar untuk highlight aktiviti Mussaab di sekolah sejak PKPP ini:



Merdeka and Birthday Celebration 

(28/8/2020)


 Sebelum tu dah ada kempen kibarkan jalur gemilang di mana anak-anak little diamond ditugaskan untuk menampal bendera di kereta ibubapa dan penduduk setempat secara drive thru. Anak-anak juga terlibat menyiapkan bendera Malaysia, dan kemudiannya mereka sama-sama meraikan birthday dan Merdeka di sekolah yang diserentakkan majlisnya.


Tahun sebelumnya pun dah ada majlis seperti ni, cuma kali ini ia diraikan secara norma baru. Hari ni mereka makan-makan, main dan berhibur bersama dengan pengisian menarik yang disediakan oleh guru mereka. Ada VIP jemputan juga, iaitu Uncle Kentang, satu susuk yang dikenali oleh kebanyakan kita.


Oh ya, anak-anak berpakaian bertemakan kemerdekaan dan/atau flamingo. 











Sports Carnival 

(4/10/2020)


Walaupun masih berada di dalam musim Covid-19, ada juga sukan tahunan untuk tahun ini ya! Sukan tahunan kali ini bertemakan superheroes. 


Acara sukan diadakan di Taman Pelangi Semenyih, dan ianya diatur berbeza dengan acara sukan sebelum ini. Anak-anak bermain secara individu, bukan lagi berkumpulan dan tidak dalam bentuk pertandingan. Anak-anak hanya perlu cukupkan 6 stiker dengan bermain 6 acara sukan, dan selepas itu mereka boleh menuntut hadiah masing-masing. Bermakna semua layak untuk 'menang' dan mendapat hadiah (itulah yang paling mereka suka). 


Masa pula flexible, ibubapa boleh membawa anak-anak bila-bila masa sahaja antara pukul 9 pagi hingga pukul 12 tengahari dan boleh terus balik selepas anak habis bermain. Dengan ini dapat mengelakkan 'kesesakan', sebab ibubapa dan anak-anak tak datang serentak. Bijaksana jugalah cara ni, di musim wabak begini. Anak-anak dapat keseronokan, dalam masa yang sama boleh menjaga jarak dan ikut segala SOP yang ditetapkan. Alhamdulillah. 











Kini dah kembali kepada Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB). Sekolah terpaksa ditutup kembali buat sementara. Namun ada tugasan setiap hari yang perlu dibuat oleh anak-anak untuk mengisi hari-hari di sepanjang tempoh PKPB ini. Ujian Covid-19 masih belum nampak tanda untuk berakhir. Banyak pihak yang terkesan, termasuk anak-anak yang terpaksa menangguhkan pembelajaran di bilik darjah. Bahkan belajar secara online lebih mencabar, untuk guru dan ibubapa yang perlu sering memantau. 


Semoga kali ini tidak akan berpanjangan lama. Insya Allah kes harian akan menurun, dan sekolah akan dibuka kembali. Sama-sama kita doakan. 


Sekian catatan untuk kali ini- aktiviti Mussaab di Little Diamond Kindergarten sepanjang tempoh PKPP. Dalam tempoh persekolahan yang agak terhad, anak-anak tetap mendapat manfaat dari apa yang pihak sekolah sediakan. Insya Allah akan jadi pedoman dan kenang-kenangan di masa yang akan datang. 

0 comments:

Post a Comment