Saturday 17 October 2020 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 171020

 Hari ke-3 Abi berkuarantin di Miri, Sarawak sebelum dibenarkan bertugas. Juga hari ke-4 PKPB di seluruh negeri Selangor. Anas dan Mussaab tidak bersekolah sejak minggu lepas (kerana PKPB). 


Hari ini bangun subuh seperti biasa. Semua bangun serentak, meriah di awal pagi lagi macam biasa. Lepas mandi dan Solat subuh, turun ke bawah semua. Ummi masak nasi goreng untuk breakfast, makan sama-sana dan buat latihan yang diberi oleh guru (semalam). Pagi ni selesaikan mana yang belum siap. Miqdad dan Suri juga join 'belajar' sekali. 


Dah selesai semua, ummi naik tidurkan Suri, Anas, Mussaab dan Miqdad di bawah tengok TV, main game dan buat aktiviti di kertas. Sekejap saja tidur Suri. Jam 10.30 dah bangun, tengah ummi sibuk nak memasak. Suri teman ummi masak nasi ayam di dapur. Keluar masuk dan bermain segala macam sampai bersepah rumah. Takpe lah, asalkan tak menangis. Abang-Abang Suri, dengan aktiviti masing-masing. 


Jam 11 pagi siap masak, dan makan bersama. Selesai makan, lepak di depan tv dan menonton video lego. Bemain, bergurau dan aktiviti lain seperti kebiasaannya. Sebelum naik ke atas, kemas segala yang bersepah di ruang tamu. Anas, Mussaab dan Miqdad mandi kolam di atas. Suri dah asyik menangis dan merengek kerana mengantuk. Ummi mandikan Suri, solat zohor dan tidurkan Suri. Anas, Mussaab dan Miqdad dipanggil masuk. Solat zohor, dan turun semula ke bawah. Ummi rehat dan tidur bersama Suri. Biarkan saja Anas, Mussaab dan Miqdad dengan hal sendiri. Tak lama kemudian Miqdad juga naik tidur di atas. 


Dekat masuk waktu asar, ummi turun ke bawah. Anas tengah main game, Mussaab tengah tengok TV. Miqdad dan suri masih tidur. Masuk asar, naik dan solat. Suri bangun lepas ummi solat. Miqdad juga bangun kemudiannya. Anas dan Mussaab dari tadi mengadu lapar. Dah siap goreng nuget, sosej dan karipap. Ummi goreng ayam, dan makan bersama sekitar jam 5.30 petang. Abi call dari Miri. Lepas makan kemas rumah sikit, dan Anas, Mussaab dan Miqdad naik mandi kolam lagi. 


Jam 6.30 mandikan Suri, Abang-Abang juga dah siap mandi kolam. Masuk dalam rumah, ready untuk Solat maghrib dan baca al-Quran. Lepas tu video call abi sekali lagi. Solat isyak, dan bersedia untuk tidur semua. Jam 9 malam sudah lena semua, kecuali Miqdad yang tadi siang dah tidur, malamnya jadi susah sikit nak lena. Pusing kiri, pusing kanan, last-last tidur juga. Alhamdulillah 


Selamat malam anak-anak ummi. Maaf atas kekurangan ummi dalam menjaga. Ummi sedar banyak yang kurang, tak pernah sempurna. Semoga esok akan lebih baik anakku. Mimpikan yang indah, doakan yang baik-baik sentiasa untuk kehidupan kita. Moga Allah jaga kita, Moga Allah jaga abi di sana. Ummi sayang semua.



Hari ini;






0 comments:

Post a Comment