Wednesday 20 December 2017 By: Naemah

KRONOLOGI SEBUAH TRAGEDI: DAY 3

Sambungan dari: 


15/12/17 (sehari selepas pembedahan)

5.30 pagi
Miqdad bangun awal seperti kebiasaannya di rumah. Miqdad cergas dan ceria bersama senyuman dan bebelannya :) Tapi aku tak berani nak tinggalkan Miqdad yang dalam keadaan begitu sendirian. Nak minta tolong orang jagakan, sah-sah Miqdad tak nak. Terpaksa la angkut sekali ke toilet dan solat saja di tepi katil agar dapat memantau Miqdad sepenuhnya. Risau dia bermain sesuatu yang membahayakan, dan takut dia menggosok-gosok matanya yang baru dioperate. Selepas itu aku membaca al-quran dan melayan Miqdad membaca buku iqra yang menjadi kesukaannya. Jam 7.30, Miqdad sambung tidur kembali. 


Breakfast Miqdad-makan dengan berselera


9.00 pagi
Doktor MO membuat pemeriksaan mata. Miqdad menangis. Masih trauma agaknya. Kata doktor, tiada masalah, dan mungkin Miqdad akan dibenarkan balik. Tapi perlu berjumpa dengan doktor pakar dulu untuk pengesahan.



Bebas dan ceria bermain


11.00 pagi
Doktor pakar membuat pemeriksaan mata Miqdad. Sekali lagi menangis bila matanya diusik. Kesian Miqdad :( Doktor memberi nasihat penjagaan mata Miqdad dan cara penggunaan ubatan. Miqdad dibenarkan balik hari ini.

Pok Long, Mok Long, abang Seraf dan Kak Nurul datang melawat sebelum Miqdad keluar dari hospital.


12.30 tengahari
Urusan surat discharge Miqdad selesai. Suamiku membuat pembayaran sebanyak rm54.50 di unit hasil dan mengambil ubat di farmasi. Kemudian kami bergerak pulang ke rumah ibu mertuaku.

Miqdad tidur dan bermain seperti biasa. Namun perlukan lebih pemerhatian dan pemantauan, tak boleh terlepas pandang. Tambahan pula di rumah neneknya ada ramai budak kecil. Berlari bergurau, memang tak boleh nak larang :)


Episod mencabar seterusnya; ialah untuk memberi Miqdad makan ubat dan titis ubat mata. Setiap kali nak suap ubat, menangis. Nak titis ubat mata, juga menangis. Agar mencabar, dan kesian juga. Tapi terpaksa demi kebaikan Miqdad. Maafkan ummi dan abi ya sayang. 

Keadaan mata Miqdad; masih kelihatan bengkak dan merah matanya, masih berair dan bertahi mata. Selepas 3 hari, bengkak semakin surut, tapi kelihatan kebiruan  seperti kesan lebam. Selepas seminggu hampir tiada nampak kesan kecederaan di mata.

Temujanji doktor buat pertama kali; pada 20/12/17. Miqdad menangis sekuatnya bila tiba masa untuk diperiksa matanya. Alhamdulillah, kata doktor jahitan dan keadaan mata Miqdad elok saja. Temujanji seterusnya ialah pada 6/2/18.

Day by day;


15/12/17


Hari pertama-selepas pembedahan
Kalau tidur memang nampak normal je


16/12/17


Hari kedua-selepas pembedahan
Mata kelihatan merah,bengkak dan berair


17/12/17


Hari ketiga-selepas pembedahan 
Masih kelihatan bengkaknya


18/12/17


Hari keempat-selepas pembedahan 
Bengkak mata dah surut



19/12/17


Hari kelima-selepas pembedahan 
Tiada bengkak lagi


20/12/17


Hari keenam-selepas pembedahan-hari temujanji doktor


21/12/17


Hari ketujuh (seminggu)-selepas pembedahan


Alhamdulillah a’laa kulli haal



0 comments:

Post a Comment