Tuesday 12 December 2017 By: Naemah

PANTAI BUKIT KELUANG: JAULAH DAN REHLAH BERSAMA SI KECIL



12/12/17: mengunjungi Pantai Bukit Keluang untuk kesekian kalinya setelah agak lama tidak ke sana. Pantai tersebut masih menjadi pilihan kerana pantainya yang masih cantik dan sesuai untuk mandi manda atau sekadar untuk beristirehat menikmati keindahan ciptaan Allah.

Kali ini agak berbeza kerana kami membawa bersama anak-anak saudara seramai 4 orang, ditambah dengan 3 anak kami, maka jumlah anak kecil semuanya seramai 7 orang, dalam lingkungan umur 1-7 tahun. Bayangkanlah! Dalam usia sebegini pastinya mereka perlukan pemantauan rapi hampir setiap masa. Tambahan pula semua lelaki, lasak dan terlebih :D

Aku sendiri pun tak menyangka yang suamiku akan membawa kami semua sejauh itu dengan anak-anak kecil yang ramai ini. Dalam perjalanan barulah tahu yang dia menghala ke pantai bukit keluang, lebih kurang 1 jam perjalanan dari Kota Bharu. Agak was-was aku pada mulanya, bagaimana nanti nak control anak-anak ini dengan hanya kami berdua sahaja yang dewasa. Mahunya tak takut, dah bawa sekali anak-anak orang. Kalau mak ayah mereka tahu dah tentu risau tak sudah. Kalau mak tahu juga, aku pasti mak yang akan halang dulu. 

Aku memilih untuk diam dulu tanpa memaklumkan pada ibubapa mereka sehingga mereka selesai mandi dan bermain di pantai. Maaf mak, maaf azim dan nasibah, maaf abang man. Lain kali tak buat lagi ‘:| 

Agak lama juga mereka bermain dan mandi di pantai dengan kawalan sepenuhnya dari suamiku yang tak lepas memegang anak kecil kami yang berusia setahun. Mereka hanya dibenarkan bermain di tepian pantai. Aku pula hanya memerhati dan of course, mengambil gambar di tepi pantai. Nak join main air sekali, tapi tak bawa baju persalinan :) 

Bahagia melihat mereka gembira. Tak puas bermain air. Hingga jam 2, masih tak mahu tinggalkan pantai. Berkali-kali diajak, baru semuanya akur untuk bersiap pulang. Sebelum balik, isi dulu perut yang lapar. 

Dalam perjalanan balik, kesemuanya masih rancak bermain dan berbual di dalam kereta. Langsung tak tidur. Hanya Miqdad dan Mussaab yang terlelap sekejap di dalam perjalanan. 

Jaulah dan rehlah bersama anak-anak kecil ini, ada cabarannya, dan ada bersama kebahagiaan. Cabaran untuk mengawal, dan memastikan mereka dalam keadaan selamat sentiasa. Adakala perlu bertegas, bila ada tindakan mereka yang boleh mengundang bahaya. Adakala perlu menyaksikan ‘perang saudara’ yang selalunya tak sampai 5 minit kemudian, elok je berbaik dan bermain bersama :D Masa ni memang perlu menggunakan kuasa veto sepenuhnya sebagai ‘penjaga’ sementara. Agar mereka lebih mendengar kata dan terjamin keselamatan.

Kebahagiaannya apabila melihat wajah-wajah riang mereka bermain dan terus bermain. Suara ketawa dan senyuman paling ikhlas, tergambar di wajah anak-anak yang belum benar-benar mengerti hakikat kehidupan ini. Terus bermain, terus tersenyum dan ketawa, dan membuat kesilapan dan pembetulan. Terus belajar tentang hidup. Mereka inilah, kain putih yang sedikit demi sedikit dicorakkan oleh kita, ibubapa mereka. Semoga menjadi anak-anak soleh semuanya, membesar dewasa sebagai hamba Allah yang taat. Insya Allah.








0 comments:

Post a Comment