Saturday 23 December 2017 By: Naemah

DIARI ANAKKU: 241217



Dah lama tak mencatat diari anak-anak di sini. Yang pertama untuk bulan ini :) baru beberapa hari balik ke rumah setelah 2 minggu berada di kampung. Hari ini juga hari ketiga abi di Bintulu. Masih di laut, masih belum menerima khabar dari abi sejak semalam. Insya Allah abi baik-baik saja di sana.

Hari ini Miqdad bangun hampir jam 7 pagi. Kemudian Mussaab pula bangun dan akhir sekali Anas. Bergilir mandi, bersiap dan turun ke bawah. Ummi siapkan sarapan mi goreng dan roti paratha cheese. Kemudian sarapan bersama-sama. 

Lepas sarapan Anas dan Mussaab buat hal sendiri. Membelek buku dan melukis. Miqdad berjalan ke sana sini, explore apa yang patut. Sesekali merengek mahukan perhatian. Ummi buka video didi and friends sementara ummi nak siapkan kerja rumah. Kemudian keluar ke halaman. Miqdad berjalan di luar. Anas dan Mussaab keluar masuk rumah. 

Jam 9, Anas belajar ‘time’ dengan ummi. Cuba buat buku latihan yang ada. Mussaab pula menulis numbers di buku. Leka seketika dengan buku. Miqdad teman abang-abang yang tengah khusyuk belajar. Dah bosan, Miqdad menangis. Ummi carikan buku Miqdad pula. Miqdad leka sebentar dengan buku Iqra. 

Jam 10, Anas naik ke atas menonton video di YouTube pula. Mussaab di bawah menonton video di hard disk. Ummi susukan Miqdad di bilik hingga terlena. Mussaab naik ke atas sertai Anas.

Jam 11, Miqdad dah bangun. Mussaab juga turun ke bawah. Ummi masakkan paratha cheese lagi. Mi goreng pagi tadi juga masih ada. So, ummi tak masak nasi untuk tengahari. Miqdad hanya makan sedikit. Lepas makan keluar bermain di luar. Riuh rendah suara bermain. Kemudian masuk ke rumah. Anas melukis dan tolong ummi vakum lantai yang bertaburan dengan makanan tumpah. Mussaab juga tolong ummi. Miqdad sudah mula menangis dan merengek. 

Jam 1, naik ke atas. Ummi susukan Miqdad yang tak mahu duduk. Anas dan Mussaab mandi. Selesai mandi membaca buku dan melukis. Miqdad juga dah tak menangis lagi. Membelek buku bersama abang sementara ummi solat. Lepas tu masuk bilik dan main lagi. Beberapa kali ummi cuba tidurkan Miqdad, tak berjaya juga. Macamana nak tidur, abang-abang buat bising kat bilik. 

Hampir jam 2.30, Miqdad lena akhirnya. Selepas menangis terjatuh dari tilam. Anas dan Mussaab pun dah keluar membuat aktiviti sendiri di luar. Tiada suara bising lagi. Sekejap kemudian Mussaab juga masuk tidur di sebelah Miqdad. Tinggal Anas, keluar masuk bilik. Sendirian membuat aktiviti.

Hampir jam 4 petang, ummi bangun. Miqdad dan Mussaab juga bangun. Anas dah ada kawan untuk bermain. Melompat dan ketawa bertiga. Kemudian turun ke bawah. Masing-masing dah kelaparan. Anas makan mi goreng dan paratha cheese yang tak habis tadi. Mussaab dan Miqdad makan nasi goreng yang ummi baru masak. Selepas makan bermain lagi. Keadaan Rumah dah bersepah dan berselerak dengan makanan, kertas dan buku. Anas tolong ummi vakum lagi. Tak sudah juga, sambil buat kerja sambil main. 

Jam 6, dapat panggilan dari abi yang sudah balik ke hotel. Lama juga bercakap dengan abi. Lepas tu keluar ke halaman. Bermain dan berlari sepuasnya. Masuk semula ke dalam rumah dan naik mandi di atas. Siap berpakaian malam.

Sebelum ummi sempat solat maghrib Miqdad dah merengek. Ummi susukan Miqdad dulu hingga Miqdad kembali ceria bermain. Anas menonton video, Mussaab terbaring di tilam memeluk beg Macqueen kesayangnnya. Ummi solat maghrib dan ajarkan Anas al-quran. Kemudian susukan Miqdad lagi yang sudah mengantuk. Anas kembali ke bilik komputer dan menonton. Mussaab baring di tilam bersama Miqdad. Kepala beralaskan beg McQueen. Keduanya terlena. Penat bermain agaknya. Mussaab pula sudah serak basah suaranya kerana batuk. Kesian. Tadi berwajah sedih, rindukan abi. Insya Allah esok boleh jumpa abi. 

Anas masuk ke bilik mengadu lapar. Ummi minta tunggu sekejap sebab dah nak masuk waktu isyak. Ummi solat dan turun ke bawah bersama Anas. Ummi panaskan nasi goreng tadi, tapi Anas hanya makan sedikit. Katanya nak roti cheese. Hai. Cheese lagi. Dia buatkan sendiri. Ummi panaskan kuali, tapi belum sempat masak Miqdad dah menangis di atas. Ummi tinggalkan Anas siapkan semuanya dan makan. Lepas makan Anas naik ke atas. Sudah kenyang katanya. Ummi temankan Anas tidur. Jam 9.30, Anas sudah lena.

Malam sudah sunyi dan sepi. Semoga lena semuanya dan mimpikan yang indah saja. Semoga esok akan kembali ceria semuanya. Dan semoga esok akan menjanjikan yang lebih baik untuk Anas, Mussaab, Miqdad dan kita semua. Insya Allah.

0 comments:

Post a Comment