Saturday 9 December 2017 By: Naemah

BIG BAD WOLF 2017

Big bad wolf datang lagi!

 Untuk kesekian kalinya kami mengunjungi pesta buku big bad wolf yang diadakan pada bulan Disember setiap tahun di MIECC, Serdang. Ini juga merupakan tahun ke-5 kami menjadi pengunjung setia big bad wolf, bermula tahun 2013. Dari anak seorang, hingga kini anak dah 3, ia masih menjadi tempat yang menyeronokkan untuk dikunjungi :)



2014


2015



2016



2017


Kami berpeluang untuk hadir ke pesta buku big bad wolf 2017 pada hari pertama ia diadakan iaitu pada 8/12/17.

Sebelum ini ketika masih tinggal di Melaka, kami bertolak seawal jam 5 pagi dan solat subuh di dalam perjalanan, sebelum ke miecc, tahun ini kami bertolak dari rumah di Semenyih selepas solat subuh dan selepas menikmati sarapan. Kerana hari Jumaat, kami jangkakan orang tak terlalu ramai, dan anak-anak juga pasti akan lebih ‘bertahan’ kerana perut sudah diisi :) maka kami tak terlalu bergegas dan tak perlu mengejar masa. 

Kami berada di sana jam 8 pagi, dan dengan tenangnya memilih buku-buku yang menarik. Anas, Mussaab dan Miqdad juga sangat baik dan terkawal. Yang pasti, mereka teruja dan gembira dapat memilih buku yang disukai. 

Anas yang sekarang tengah ‘obses’ dengan world maps dan flags, lebih terfokus pada buku-buku yang berkaitan ‘countries of the word’.

Mussaab pula katanya nak mencari buku dinosaur, maka dapat juga beberapa biji buku yang dia suka, termasuk buku ‘dusty crophopper’ yang jadi buku favourite Mussaab sampai ke hari ini. Ke sana ke mari, tak lepas membimbit buku kesayangannya :)

Miqdad pula baru nak berjinak-jinak dengan buku. Banyak buku yang menarik untuk baby, tapi memandangkan kat rumah pun dah banyak, maka kami tak fokus pada pencarian buku untuk Miqdad. Insya Allah, yang kat rumah tu dah banyak untuk Miqdad explore nanti :)

Kami berada di dalam dewan itu selama lebih kurang 2 jam setengah. Jam 10.30, kami siap membuat pembayaran dan bertolak pulang. Jumlah buku yang sempat disambar tahun ini lebih kurang 70 buah, dengan harga lebih kurang rm600 (harga buku antara rm5-rm30). 

Alhamdulillah di atas kesempatan dan rezeki hari ini. Semoga buku-buku ini menjadi pelaburan yang bermanfaat untuk masa depan anak-anak kami. Sebolehnya kami ingin menanam rasa minat dan cinta mereka pada buku, dengan salah satunya, dengan cara melibatkan mereka dalam pencarian buku-buku untuk mereka. 

Insya Allah, jika ada rezeki dan umur di masa yang akan datang, kami akan meluangkan masa lagi ke pesta buku big bad wolf. Semoga Anas, Mussaab dan Miqdad akan menjadi insan yang suka membaca, dan mencintai ilmu. Insya Allah. 


Gambar di sekitar big bad wolf 2017

















0 comments:

Post a Comment