Wednesday 20 May 2015 By: Naemah

BILA DIA MENYATAKAN RINDU


Hari ini suami seperti biasa terbang ke Labuan untuk urusan kerjanya di sana. Seperti biasa, kami kerinduan lagi. Insya Allah,  dia dalam jagaan Allah yang Maha Berkuasa. Jauh di mata, dekat di hati...

Anas mula menyatakan rindu pada abi dengan wajah muram dan sedihnya. Ini bukan kali pertama dia menyatakan rindu, sering ungkapan rindunya pada abi meluluhkan perasaanku..Anas, ummi juga rindu :,( 

Entah bagaimana pengertiannya tentang rindu. Tapi aku mengerti, dia benar benar rindu. Termenung saja, bila ditanya, jawapannya:  Anas rindu abi..sedih ummi dibuatnya.  Oh..anak ummi dah besar :,) dah pandai rindu rinduan dah..

Mussaab juga, di hari pertama tanpa abi memang kerap merengek juga. Rindu juga barangkali :,)

Anas tahu abi pergi kerja, Anas tahu abi keluar mencari rezeki. Anas juga tahu abi pergi tidak lama dan akan pulang. Insya Allah..

Aku hanya mampu memujuk. Dia juga faham dan tahu, kalau rindu perlu mendoakan abi. Doa semoga Allah jaga abi, doa semoga urusan kerja abi dimudahkan,  doa semoga Allah bagi rezeki yang banyak untuk abi, doa semoga abi selamat balik jumpa Anas, Mussaab dan ummi. Itu saja ubat rindu untuk Anas. 

Nak call abi memang tak dapat dah bila abi kat laut. Sehari juga sepi tanpa berita abi. Bukan Anas saja, ummi juga rindu dan risau. Tapi ya, Allah kan ada. Doa saja pengubat hati ummi dan Anas. Moga Allah menjaga abi di sana, dan kita di sini. 

Oh...Bila dia dah pandai menyatakan rindu,  hatiku diulit sayu. Ummi seorang tidak cukupkan...ummi dan abi pastinya pelengkap hidup Anas dan Mussaab. 

Di masa yang akan datang, semoga anak anakku sentiasa ada kerinduan di hati untuk ummi dan abi. Mungkin suatu hari nanti kita akan berjauhan, namun kerinduan diiringi doa pasti akan mendekatkan... 

Oh Tuhan..aku jadi sebak memikirkan perpisahan :'(:'(:'(

Satukan kami dengan cinta ikhlas dan suci selamanya, dunia dan akhirat.. Ameen




0 comments:

Post a Comment