Wednesday 8 April 2015 By: Naemah

MASA EMAS BERSAMA


Alhamdulillah kembali lagi setelah seminggu meninggalkan dunia blog ini. Seminggu yang sibuk, hingga tiada masa untuk blog. Suamiku balik bercuti selama 6 hari. Bila dia ada, selalunya kami tak lekat kat rumah :) maklum saja, bila dia tiada kami tiga beranak hanya terkurung di dalam sangkar batu ini... Nak keluar pun tiada arah tuju. Lagi pun, rasa lebih selamat diam di rumah saja semasa ketiadaan suami..tiada sebarang kepentingan untuk keluar. 

Bila dia balik, hmmm...sana sini dia bawa anak isterinya ini. Kesian agaknya... Lebih lebih lagi pada anak anak. Biar mereka keluar melihat dunia. Baru mata dan Minda lebih terbuka luas.. 

Minggu lepas kami pulang ke kampung, meskipun baru 2 minggu lepas dah balik. Kajang-kelantan agak jauh Dan memenatkan juga, tapi bila suami ajak balik, tak pernah aku tolak. Aku juga rindu pada kampung dan keluarga. Walaupun hanya untuk 4hari sahaja, namun ia cukup untuk lepaskan rindu. Kampung halaman, siapa tak rindu...orang tua yang melahirkan dan membesarkan, kenapa tak mahu dikenang...sekali kita rindu, dia berkali kali rindu meski tidak terluah.. Kepulangan anak anak sangat diharapkannya, meski dia tak pernah merayu kita untuk pulang. Wahai anak anak yang jauh..pulang lah... ;'( rawat dan sahut rindu ayah dan ibu.... ;'( :'(

Sebelum pulang ke kampung, sampat kami singgah bermalam di Cameron Highland. Ingat nak singgah sekejap saja, tapi kerana kepenatan, kami mengambil keputusan untuk menyewa hotel untuk satu Malam. Seronok tengok anak anak excited bercuti walaupun tak dirancang. Lagipun ini bukan Kali pertama kami ke Cameron highland, entah yang ke berapa Kali... Dan ini juga lokasi bulan madu kami dahulu :) 

kami hanya mengunjungi tempat tempat biasa yang pernah kami kunjungi. Minum kopi strawberi dan ke Taman rama-rama, di hari pertama. Hari kedua pula ke Taman Agrotechnology Mardi dan membeli sedikit barang di pasar. Hari kedua tu juga mak mertua dan adik ipar turut serta makan angin di Cameron highland, jadi ahli group kami bertambah meriah. Banyak masa dihabiskan di Taman agrotechnology Mardi, kerana tempatnya yang luas, Dan terdapat bermacam tanaman di situ. bermacam jenis bunga, herba, dan Pokok strawberi juga.. Puas hati juga la berada di situ...

Lepas makan makan dan shopping shopping sikit, kami pulang ke kampung... kemudian balik semula ke kajang...begitulah... Percutian tanpa dirancang, namun tetap memberi kesan di hati. Bahagia dapat berkumpul bersama satu keluarga. Menghabiskan masa bersama, benar benar menjadikan ia detik emas yang sukar dijual beli. Kerana aku tahu, betapa ramai yang kehilangan detik emas ini. Dek kerana sibuk, dek kerana tidak endah akan kepentingan masa emas ini. Sedang ia benar benar membantu mengukuhkan hubungan kasih sayang dalam sebuah keluarga. Ingat masa bergurau dan ketawa bersama, juga saat kita saling bercerita dan meluahkan perasaan, hatta saat rajuk dan pujuk, ia sangat sangat memberi erti dan nilai yang besar dalam ikatan kekeluargaan. 

Cukup hanya di sini...pengajarannya, bukan untuk mewajibkan percutian, tetapi kepentingan masa bersama setiap ahli keluarga.. Tak kira di mana, sesekali berkumpullah, makan bersama, beraktiviti bersama, gelak dan tawa bersama...pasti ia menjadi kenangan terindah yang akan tetap terpatri di hati..










0 comments:

Post a Comment