Wednesday 15 April 2015 By: Naemah

UMMI DAN ABI:KEDUANYA DIPERLUKAN

Assalamualaikum untuk semua...

Di entri yang lepas aku highlight kan watak ibu, sebagai sekolah pertama anak anak, tempat anak mula belajar tentang kehidupan, dan daripada ibu juga anak belajar tentang banyak perkara. Ibu, sebagai watak utama dalam proses pendidikan anak anak.
 Boleh baca di sini---->IBU:SEKOLAH PERTAMA ANAK ANAK

Namun begitu, aku tidak juga menafikan kepentingan watak dan peranan seorang ayah, dalam pembentukan anak anak dalam segala aspek. Sekali kali tidak... Peranan ayah tetap penting, tetap menjadi keutamaan, kerana ibu seorang, belum cukup sempurna. Di samping kelebihan yang Allah kurniakan pada seorang ibu, tetap ada kekurangannya. Maka ayah hadir sebagai pelengkapnya :):):)

Mana mungkin, tugas mendidik anak itu mampu dilakukan oleh ibu seorang tanpa bantuan ayah. Kemampuan ibu tetap terbatas. Ibu juga tidak sempurna. Ibu tidak punya segalanya. 

Teringat tentang diriku yang kehilangan ayah ketika di usia 3 tahun. Sangat kecil ketika itu, membesar dalam jagaan ibu seorang.. Ya, ibu tak mampu melakukan segalanya untuk anak, tapi tetap mencuba memberikan segalanya yang termampu. Alhamdulillah, tetap aku bersyukur kerana takdir Allah tetap yang terbaik untukku. Dan alhamdulillah, Masih Ada abang abang sebagai pengganti ayah, memainkan peranan yang terbaik sebagai pengganti ayah...

Namun tetap aku ingin tekankan bahawa ibu dan ayah perlu sama sama hadir dalam kehidupan anak anak, mendidik mereka bersama sama, mencurahkan sepenuh kasih sayang dan menampilkan akhlak yang baik untuk menjadi ikutan anak anak.

Tugas utama ayah adalah mencari rezeki halal untuk keluarga. Kerana itu, ayah jarang ada di rumah. Ketika ayah tiada, ibulah segalanya... Ibu melakukan apa saja mengikut kemampuannya yang terbatas. Namun sudah pasti ibu mengharapkan kehadiran ayah untuk menyempurnakan segala yang ibu tidak mampu. 


Aku sendiri sangat perlukan kehadiran suami dan pertolongannya dalam banyak hal yang berkaitan dengan anak anak. Saat aku sibuk dengan urusan memasak dan mengemas, aku perlu kan dia untuk menemani anak anak dan bermain dengannya. Kalau tidak, anak asyik memanggil ummi, atau sebagai langkah mudah, buka saja video untuk melekakan mereka sebentar. Tapi kalau hari hari begitu, rasa tak best juga, bimbang anak akan ketagih pada video saja. Maka kehadiran suami sangat membantu. Begitu juga dalam banyak aktiviti, bukan semua perkara yang aku boleh ajar mereka. Aku boleh duduk mengajar mereka membaca, menulis atau mewarna. Tapi untuk aktiviti fizikal seperti melompat, berlari, bermain bola dan yang sewaktu dengannya, hanya suami yang boleh melakukannya. Tambahan pula, anak lelaki. Lebih lebih lagi lah memerlukan tunjuk ajar abinya.

Bab akhlak pun begitu juga... Banyak perkara yang aku sendiri fail, tapi mengharapkan anak menjadi lebih baik. Pada sesuatu yang tiada padaku, insya Allah ada pada suamiku yang aku harapkan dapat dicontohi anak anak...Dan aku juga...perlu ada usaha untuk memperbaiki diri.

Namun tak semua anak yang diberi kesempatan untuk hidup dalam sebuah keluarga yang lengkap sempurna (sepertiku). Barangkali ibu ayah bercerai, atau mungkin ibu/ayah meninggal dunia. Pertamanya wahai ibu/ayah, terimalah takdir Allah ini dengan hati yang penuh redha. Kerana Allah hanya menguji hambaNya yang layak. Seterusnya tanamkan tekad dan azam untuk mendidik dan memberikan yang terbaik buat anak syurga itu, dengan segala kemampuan dan kudrat yang ada. Dan usah jemu berdoa agar pertolongan Allah sentiasa ada dan agar Dia memudahkan segalanya. 

Bila aku fikir kembali, aku melihat ibuku sebagai seorang insan yang sangat kuat. Dia besar kan aku saat ayah sudah pergi bertemu Allah. Ibu bekerja mencari rezeki, menanggung segala perbelanjaan pengajianku...di samping aku tak lupa pada abang abang dan kakak yang banyak berjasa untukku..mereka mengerti bagaimana sikapku, dan bagaimana susahnya menjaga ku suatu ketika dulu :):):)

Kepada ibubapa yang bekerja keduanya, pasti masa bersama anak anak agak terbatas. Namun tetap ada jalan dan cara untuk sama sama melibatkan diri dalam proses pembentukan dan pendidikan anak anak. Pilihlah pengasuh atau penjaga yang diyakini baik dan bagus akhlaknya, juga tutur katanya...agar hari hari yang dilalui anak anak dipenuhi dengan kebaikan juga, yang turut membantu dia menjadi manusia yang baik. Dan di saat bersama anak anak, jadikan masa itu emas, yang sangat berharga dan diisi dengan sebaik baiknya...insya Allah.



Akhir kalam, tak kira ibu, tak kira ayah, keduanya penting dan sangat diperlukan dalam kehidupan anak anak. Sudah Allah ciptakan kita berpasangan, untuk hidup bersama dan saling melengkapi...maka hal yang berkaitan dengan anak anak, keduanya ada peranan penting...tiada terkecuali...sekian.



0 comments:

Post a Comment